یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
آشپزی

زرشک پلو با مرغ ریش ریش یا همان جواهر پلو

عکس, زرشک پلو با مرغ ریش ریش یا همان جواهر پلو

خوشمزه تر از زرشک پلوهای معمولی زرشک پلویی است که با مرغ ریش ریش شده درست می شود و آموزش آن را در این پست برای شما گذاشته ایم به این غذا جواهر پلو نیز می گویند.(مجلسی ترین روش پختن زرشک پلو با مرغ و سس غلیظ آن)

مواد لازم برای چهار نفر

زعفران آب شده ۳ قاشق غذاخوری
شکر ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری
نمک ۱ قاشق چای‌خوری
فلفل سیاه ۱ قاشق چای‌خوری
سینه مرغ کامل ۱ عدد (یا هر قسمت دیگر مرغ)
زرشک ۶ قاشق غذاخوری
برنج ۴ پیمانه
پیاز ۲ عدد (یکی کوچک و یکی بزرگ)
فلفل دلمه‌ای ۱ عدد کوچک
هویج ۱ عدد کوچک
کره ۵۰ گرم

برای شروع ابتدا برنج رو شسته و به آب و کمی نمک حدود ۲ ساعت خیس کنید. زرشک رو هم با مقداری آب داخل یک کاسه خیس کنید.برنج رو هم می‌تونید کته و هم به صورت آبکش درست کنید که به سلیقه خودتون بستگی داره.

مرغ رو به همراه یک پیاز کوچک، هویج، ففل دلمه‌ای، چوب دارچین، کمی نمک، فلفل و زردچوبه و حدود دو لیوان آب داخل قابلمه بریزید و روی شعله با حرارت متوسط تا بپزه.نکته مهم: مقدار آب که مرغ رو می‌پزید به اندازه‌ای باشه که بعد از پختن مرف، نصف لیوان آب مرغ داخل قابلمه بمونه.وقتی که مرغ پخت و سرد شد، تکه‌های مرغ رو پاک کرده و ریش ریش کنید و آب مرغ رو هم صاف کنید.

یک ماهیتابه کوچک رو روی حرارت بذارید و کمی روغن به همراه ۲۵ گرم کره داخل تابه بریزید. زرشک رو اضافه کنید و کمی تفت بدید، سپس به مقداری که دوست دارید بین یک تا دو قاشق غذاخوری شکر به زرشک اضافه کنید و وقتی که شکر حل شد زرشک رو از روی حرارت بردارید.

یک عدد پیاز بزرگ رو خلالی یا نگینی و ریز خرد کنید. پیاز رو با مقداری روغن و کره تفت بدید. وقتی که پیاز طلایی شد، کمی نمک، فلفل، زردچوبه و یک قاشق غذاخوری زعفران دم شده اضافه کنید و کمی تفت بدید. وقتی که خامی ادویه گرفته شد، زرشک و مرغ ریش ریش شده رو به پیاز داغ اضافه کنید.سپس نصف آب مرغ رو هم به مواد اضافه کنید و درب قابلمه رو ببندید و ۱۰ دقیقه زمان بدید تا روی حرارت کم طعم پیاز داغ به خورد مرغ بره.

برنج رو هم می‌تونید به صورت دمی و هم آبکش درست کنید. برای درست کردن برنج دمی، وقتی که آب برنج کشیده شد، یک قابلمه دیگه رو روی حرارت بذاریدو وقتی که داغ شد، کمی روغن کف قابلمه بریزید. کف قابمه نون بذارید یا سیب زمینی بچینید.سپس یک لایه برنج بریزید و روش یک لایه از مرغ بریزید و این کار رو تا تموم شدن مواد ادامه بدید.در آخر روی برنج باقی مونده آب مرغ و به دلخواه چند قطعه کره بذارید و زرشک پلو با مرغ ریش ریشی مخلوط رو دم بذارید و درب قابلمه دم‌کنی بپیچید. حدود ۳۰ دقیقه زمان بدید تا زرشک پلو مخلوط با مرغ ریش ریشی آماده بشه. نوش جان

یک روش دیگه برای درست کردن زرشک پلو با مرغ ریش ریشی مخلوط اینه که برنج رو جدا دم یا آبکش کنید و در زمان سرو داخل دیس برنج و مرغ ریش ریش شده رو لایه لایه داخل دیس بریزید.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر