یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
آشپزی

سوپ ترخینه با دوغ مناسب برای هوای گرم

عکس, سوپ ترخینه با دوغ مناسب برای هوای گرم

برای تهیه سوپ ترخینه مجلسی، می‌توانید از مرغ پخته و ریش ریش شده هم در آن استفاده کنید.به کار بردن انواع حبوبات مثل عدس، لوبیا، لپه و حتی نخود، در سوپ ترخینه، اختیاری است.سوپ ترخینه را به عنوان شام سبک یا یک پیش‌ غذا می‌توانید سرو کنید.می‌توانید در کنار دوغ، به سوپ ترخینه مقداری ماست یا کشک هم اضافه کنید.در طرز تهیه سوپ ترخینه با شیر، به جای دوغ از شیر استفاده می‌شود.هر چند در ایران چندان متداول نیست. ولی در طرز تهیه سوپ ترخینه ترکیه‌ ای، از ۱ قاشق رب گوجه فرنگی و ۱ قاشق نعناع خشک هم استفاده می‌شود. در این صورت رنگ سوپ، به قرمزی می‌زند.از آنجایی که خود ترخینه با دوغ درست شده است، بهتر است نمک را در آخرین مرحله از طرز تهیه سوپ ترخینه اضافه کنید تا سوپتان شور نشود.از سبزی‌های معطر دلخواه می‌توانید در سوپ ترخینه استفاده کنید. اما اضافه کردن اسفناج به سوپ کمی لعاب می‌دهد.

ترخینه: ۲ عدد
عصاره قلم: ۱ لیتر
سبزی معطر: ۱ لیوان دسته‌دار فرانسوی
دوغ (ترجیحا ترش): ۱ لیوان دسته‌دار فرانسوی
پیاز: ۱ عدد
سیر: ۳ حبه

رخینه‌های خشک را بشویید و در یک کاسه بریزید. به اندازه ۱ لیوان روی آنها را آب ولرم یا جوش بریزید و به مدت ۱ ساعت خیس کنید. اجازه دهید ترخینه‌ها از هم باز شوند. سبزی‌های معطر شامل تره، جعفری، شنبلیله، گشنیز، اسفناج و برگ سیر را بشویید و خرد کنید.

برای درست کردن سوپ ترخینه با دوغ و بدون حبوبات، کافی است مانند روش قبل، ترخینه‌های خشک را به مدت ۱ ساعت بخیسانید و آبکش کنید. سپس آنها را با پیاز داغ، تفت دهید. این سوپ را به جای آب، با آب قلم درست کنید تا مقوی‌تر شود و با سبزیجات معطر طعم‌دار کنید. برای مشاهده جزییات پخت این سوپ خوشمزه، مراحل تهیه آن را انجام دهید.

پیاز را پوست بگیرید و آن را نگینی ریز خرد کنید. سیر را هم ریز خرد کنید. در یک قابلمه کمی روغن بریزید و پیازها را در آن تفت دهید تا سبک شود. سپس سیر را اضافه کرده و تفت دهید. عصاره قلم را اضافه کنید و اجازه دهید شروع به جوشیدن کند. ترخینه‌ها را آبکش کنید و به قابلمه اضافه کنید.

در این مرحله سبزی معطر خرد شده (سبزی آش هم می‌توانید استفاده کنید) را به همراه ادویه‌هایی مثل زردچوبه، فلفل و دیگر ادویه‌های دلخواه اضافه کنید و درب قابلمه را ببندید تا سوپ ترخینه به مدت ۴۵ دقیقه روی حرارت ملایم بپزد. سپس دوغ را به اضافه کنید و ۱۵ تا ۲۰ دقیقه صبر کنید تا سوپ کاملا غلیظ شود و جا بیفتد. سوپ ترخینه را بعد از پخت تزیین و سرو کنید.

به خاطر استفاده از دوغ زیاد و گندم یا جو در تهیه ترخینه خشک و قرار گرفتن آنها در زیر حرارت خورشید یا تنور، بلغور خشک بسیار سخت است. اندازه آن‌ هم معمولا به اندازه یک همبرگر دست‌ساز یا کوچک‌تر از آن است. برای درست کردن سوپ یا آش بلغور، حتما بهتر است بلغور‌ها را در آب یا دوغ بخیسانید تا نرم و باز شود.می‌توانید آب یا دوغی را که بلغور را در آن خیسانده‌اید، به سوپ ترخینه اضافه کنید و به جای آب ولرم یا عصاره قلم، از همان آب استفاده کنید.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر