یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
آشپزی

شیره خرما به روش سنتی آموزش و نکات آن

عکس, شیره خرما به روش سنتی آموزش و نکات آن

برای درست کردن شیره خرمای سالم و بهداشتی خانگی ، ابتدا خرما‌ها را بشویید و سپس آن‌ها را از وسط نصف کنید و هسته‌های خرما را جدا کنید، سپس در داخل قابلمه‌ای مناسب خرما‌ها را به همراه آب جوش بریزید و اجازه دهید تا خرما‌ها به مدت ۳۰ دقیقه در آب جوش بماند.بعد قابلمه را بر روی حرارت گاز قرار دهید و اجازه دهید تا آب به دمای جوش برسد بعد از اینکه آب به دمای جوش رسید شعله گاز را کم کنید و اجازه دهید تا خرما‌ها به مدت ۵ دقیقه دیگر نیز بجوشند و نرم شوند.توجه داشته باشید که پخت خرما را باید تا زمانی ادامه دهید که خرما‌ها کاملا نرم شوند سپس قابلمه را از روی حرارت گاز بردارید و اجازه دهید خرما‌ها به مدت ۳۰ دقیقه دیگر نیز در درون همان آب باقی بمانند. سپس خرما‌ها را در داخل یک صافی ریخته و با کمک دست خرما‌ها را آرام آرام فشار دهید تا شیره خرما جدا شود، توجه داشته باشید که نباید گوشت و پوست خرما از صافی رد شود.در مرحله بعد دوباره شیره صاف شده خرما را بر روی حرارت گاز قرار دهید تا شیره بجوشد و غلیظ شود شیره خرما را باید مدام هم بزنید تا ته نگیرد و نسوزد.

شیوه جوشاندن (روش گرم): خرما را در دیگ‌های سر باز می‌ریزند و به اندازه وزن آن آب اضافه می‌کنند. مخلوط آب و خرما را حرارت می‌دهند تا شیره در آب حل گردد. وقتی شیره به غلظت مورد نظر رسید، مخلوط را صاف نموده و شیره را در ظرف‌های پلاستیکی یا حلب‌های فلزی می‌ریزند.

تهیه شیره در حوضچه‌های سیمانی (روش سرد): در این روش خرما‌ها را در حوضچه‌های سیمانی که برای این کار ساخته شده اند و از سطح زمین ۱ الی ۵/۱ متر بلندتر هستند می‌ریزند. وقتی خرما‌ها بر هم فشار وارد می‌آورند شیره از سوراخی که در ته حوضچه‌ها تعبیه شده است خارج و جمع آوری می‌شود. به این حوضچه‌ها در زبان محلی دبسه گفته می‌شودو به شیره جمع آوری شده نیز شیره خرمای طبیعی می‌گویند.

تولید شیره خرما به طریقه حصیر: خرما را در سبد حصیری که از برگ خرما درست شده است می‌ریزند. شیره خرما در اثر فشار خرما‌ها بر روی همدیگر از منافذ حصیر خارج می‌شود.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر