یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
سلامت

صدای قرچ قرچ گردن از چیست و درمان آن

عکس, صدای قرچ قرچ گردن از چیست و درمان آن

اگر در زمان چرخش گردن صدای قرچ قرچ می شنوید این پست را مطالعه کنید. معمولا صدای تق تق گردن زیاد بلند نیست و تنها خود فرد متوجه آن می شود.این صدا تنها در اثر حرکت دادن گردن ایجاد می شود.

کریپتوس  یا صدا دادن گردن معمولا با علایمی همراه است که نشان دهنده ی آرتروز هستند. این علایم شامل درد همراه با حرکت دادن گردن، خشکی گردن و وجود محدودیت در حرکت دادن گردن می شود. رخی از سایر علایم که توسط فرد دچار کریپتوس گردن تجربه می شود، شامل سردرد و ضعف همراه با بی حسی اندام فوقانی می باشد. فرد همچنین ممکن است به خستگی مفرط و اختلالات خواب دچار شود.

کریپتوس  یا صدا دادن گردن معمولا در افراد مسن دیده می شود و در جوان تر ها عارضه ای نادر است. کریپتوس گردن یک بیماری نیست، بلکه نشانه ای از یک بیماری زمینه ای است و بنابراین روش های درمانی، علت زمینه ای کریپتوس گردن را مورد هدف قرار می دهند.

علل زیادی ممکن است برای کریپتوس یا صدا دادن گردن وجود داشته باشند. چنانچه فردی گهگاه به طور اتفاقی صدا دادن گردن را تجربه کند، دلیلی برای نگرانی وجود ندارد و این حالت طبیعی است. این نوع از کریپتوس، تهدیدی برای مفاصل به حساب نمی آید. مشکل زمانی آغاز می شود که کریپتوس یا صدا دادن گردن با درد و محدود کردن حرکت گردن همراه باشد و نشان دهنده ی مشکلاتی در ستون فقرات گردنی باشد. شایع ترین علت کریپتوس یا صدا دادن گردن، آرتروز ستون فقرات گردنی می باشد. آرتروز بیماری ای است که در آن غضروفی که بین مهره ها را می پوشاند به دلایلی از جمله افزایش سن و وجود فشار زیاد بر روی گردن و استفاده ی زیاد روزمره از آن، دچار فرسودگی می شود. از این رو صدا دادن گردن معمولا در افراد بالای ۵۰ سال مشاهده می شود. صدای تق تق گردن به طور طبیعی با حرکت دادن گردن قابل شنیدن است. فرد همچنین ممکن است به درد و محدودیت در حرکت دادن گردن دچار شود. به علاوه گردن ممکن است خشک و سفت شود.

درمان :

درمان  و رفه کریپتوس یا صدا دادن گردن به عامل ایجاد آن بستگی دارد. چنانچه علت صدا دادن گردن آرتروز باشد، بنابراین درمان آرتروز باید انجام شود. اما در این مورد چیزی که نگران کننده است، محدودیت در حرکت گردن همراه با درد و خشکی گردن می باشد. در صورتی که فرد دچار ضعف و سایر علایم عصبی در اندام فوقانی باشد، این حالت می تواند احتمال بروز بیماری جدی ای را در ستون فقرات گردنی نشان دهد.

چنانچه صدا دادن گردن در اثر بلند کردن اجسام سنگین و یا حرکت ناگهانی گردن ایجاد شده باشد، در این صورت جای نگرانی وجود ندارد و به هیچ گونه روش درمانی نیاز ندارد. در صورتی که صدا دادن گردن با درد همراه باشد، در این صورت ماساژ آرام گردن توصیه می شود که می تواند حرکت گردن را تسهیل کند و قدرت کشش ماهیچه های گردن را افزایش دهد. چنانچه کریپتوس یا صدا دادن گردن به علت ابتلا به آرتروز ایجاد شده باشد و با گردن درد همراه باشد، برای کنترل درد، مصرف داروهای مسکن پیشنهاد می شود. گاهی اوقات استفاده از گردن بند طبی می تواند در کنترل علایم ایجاد شده توسط کریپتوس گردن و رفع صدا دادن گردن، بسیار موثر باشد.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر