یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
آشپزی

طریقه پختن سنتی امگشت پلو

عکس, طریقه پختن سنتی امگشت پلو

یکی از پلوهای خوشمزه و سنتی مردم جنوب ، امگشت پلو است که برای پختن آن علاوه بر برنج به تن ماهی ، پیاز ، ادویه ، زعفران ، کشمش ، شوید خشک و …. نیاز دارید.

مواد لازم برای ۴ نفر
شوید خشک ۴ قاشق غذاخوری
زعفران دم کرده ۲ قاشق غذاخوری
پودر دارچین ۱ قاشق چایخوری
نمک، فلفل سیاه ، زردچوبه ، فلفل قرمز و روغن به مقدار کافی
فلفل قرمز و روغن به مقدار کافی
برنج ۴ پیمانه
تن ماهی ۲ عدد
پیاز ۴ عدد
سیر ۳ حبه
کشمش ½ لیوان

برنج را درون یک کاسه حاوی آب می ریزیم و ۱ قاشق چایخوری نمک اضافه می کنیم تا دانه های برنج خرد نشوند، سپس اجازه می دهیم برنج یک ساعت خیس بخورد.

در همین حین تن ماهی را درون یک قابلمه حاوی آب می ریزیم و روی حرارت قرار می دهیم تا ۲۰ دقیقه بجوشند. پس از گذشت این زمان تن ها را باز می کنیم و درون صافی می ریزیم تا روغن اضافی شان خارج شود. ۲ تا از پیازها را به صورت خلالی نازک و یکدست خرد می کنیم، سپس داخل یک تابه مناسب مقداری روغن می ریزیم و روی حرارت قرار می دهیم. در ادامه پیاز را به تابه اضافه کرده و چند دقیقه تفت می دهیم.

سیرها را درون تابه رنده کرده و یک دقیقه تفت می دهیم، سپس مقداری نمک، فلفل سیاه، فلفل قرمز و زردچوبه به تابه اضافه کرده و یک دقیقه دیگر مواد را تفت می دهیم تا عطر ادویه ها خارج شود. تن ها را به همراه زعفران دم کرده به تابه اضافه کرده و چند دقیقه تفت می دهیم تا مواد ترکیب شوند، سپس تابه را از روی حرارت کنار می گذاریم. در ادامه یک قابلمه بزرگ را تا نیمه آب پر کرده و روی حرارت زیاد قرار می دهیم.

۱ قاشق نمک به آب اضافه کرده و صبر می کنیم تا جوش بیاید، سپس برنج را می شوییم و به آب جوش می افزاییم. پس از گذشت ۸ تا ۱۰ دقیقه برنج را آبکشی می کنیم، سپس درون یک قابلمه مناسب کمی روغن می ریزیم.برای ته دیگ یک لایه نان یا سیب زمینی اسلایس شده در کف قابلمه قرار می دهیم، سپس یک لایه برنج روی ته دیگ می ریزیم. در ادامه مقداری شوید خشک روی برنح می پاشیم، سپس مقداری از مخلوط تن ماهی روی آن میریزیم.

مواد را به همین ترتیب درون قابلمه می ریزیم، سپس درب قابلمه را با دم کنی می پوشانیم و اجازه می دهیم برنج ۴۵ دقیقه دم بکشد. در همین حین پیازهای باقیمانده را به صورت خلالی یکدست خرد می کنیم.یک تابه روی حرارت قرار داده و پیاز را به همراه مقداری روغن اضافه می کنیم، سپس کمی تفت می دهیم تا پیاز سبک شود. در ادامه مقداری زردچوبه اضافه کرده و چند دقیقه تفت می دهیم تا پیاز طلایی شود.

حالا کشمش را اضافه کرده و یک دقیقه تفت می دهیم، سپس دارچین را اضافه کرده و پس از مخلوط کردن مواد، تابه را از روی حرارت کنار می گذاریم. پس از اینکه برنج دم کشید، آنرا درون دیس می ریزیم و با پیاز داغ و کشمش تریین می کنیم.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر