یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
آشپزی

قدم به قدم تا درست کردن کیک تولد خانگی

نخست مواد زیر را تهیه کنید و بگذارید این مواد یکساعت در دمای آشپزخانه بمانند و از سردی آنها که داخل یخچال بوده اند گرفته شود.

تخم مرغ ۶ عدد………………آب جوش ۱ قاشق غذاخوری
شکر ۱۵۰ گرم…………………رد ۱۵۰ گرم
وانیل ۱/۸ قاشق چایخوری

قبل از هر چیز فر را با درجه حرارت ۱۸۰ روشن کنید.زرده و سفیده تخم مرغ‌ها را از هم جدا کنید.زرده تخم مرغ، ¾ شکر، وانیل و آب جوش را به کمک همزن برقی بزنید تا حجم آن دو برابر و کشدار شود. هم زدن را تا جایی ادامه دهید که ذرات شکر به طور کامل حل شود و زبری شکر زیر انگشتان حس نشود.

در صورتی که تمایل دارید کیک اسفنجی نسکافه‌ای درست کنید، در این مرحله ۱ قاشق غذاخوری نسکافه را در آب جوش دستور حل کنید و به زرده‌ها اضافه کنید.

در ظرف دیگری سفیده تخم مرغ را با همزن برقی بزنید تا از حالت لختگی درآید.زمانی که سفیده‌ها شروع به پف کردن کرد، مابقی شکر را در چند مرحله به سفیده‌ها اضافه کنید و هم زدن را تا جایی که سفیده‌ها با برگرداندن ظرف نریزد ادامه دهید.
در صورت تمایل می‌توانید برای اطمینان از پف سفیده ها، از ۱/۸ قاشق چایخوری کرم تارتار نیز در هنگام هم زدن سفیده‌ها استفاده کنید.

آرد را ۲ تا ۳ مرتبه از الک ریز رد کنید. در صورتی که تمایل دارید کیک اسفنجی شکلاتی درست کنید، در این مرحله ۲۵ گرم از آرد دستور را کم کنید و با پودر کاکائو جایگزین کنید و به همراه آرد از الک رد کنید. سفیده تخم مرغ و آرد الک شده را متناوبا در ۳ مرحله به زرده‌ها اضافه کنید و به کمک لیسک به صورت دورانی شروع به فولد کردن مواد کنید.

مایه کیک اسفنجی را درون قالب ۲۰ تا ۲۲ سانتی متری که با کاغذ روغنی پوشانده شده است بریزید و به مدت ۳۰ دقیقه درون فر گرم شده با درجه حرارت ۱۸۰ قرار دهید.پس از ۳۰ دقیقه به کمک یک سیخ چوبی از پخت کامل کیک اطمینان حاصل کنید. در صورتی که با فرو کردن سیخ در وسط کیک، چیزی از مواد کیک به سیخ نچسبید، کیک اسفنجی شما آماده است.

۳۰ دقیقه اول پخت کیک، به هیچ عنوان درب فر را باز نکنید.پس از خارج کردن کیک از فر، جداره‌های کیک را به کمک پالت یا چاقو، از قالب جدا کنید و اجازه دهید کیک در محیط خنک شود.در این فاصله می‌توانید خامه را یخ زدایی کنید و فرم دهید.زمانی که کیک در دمای محیط خنک شد، بهتر است حداقل یک ساعت در یخچال به آن استراحت دهید تا در هنگام برش زدن، برش‌های صاف و تمیزی داشته باشید. برای فیلینگ گذاری به نکات زیر توجه کنید:

کیک اسفنجی به دلیل اینکه در ساختار آن از هیچ گونه مایعاتی استفاده نمی‌شود، باید در هنگام فیلینگ گذاری به کمک شیر، شربت و یا مخلوط آب و عسل مرطوب شود.برای این منظور، باید هر لایه از کیک را قبل از خامه کشی ‌تر کنید. این کار باعث می‌شود که کیک رطوبت خامه را به خود جذب نکند و در نهایت بافت کیک شما لطیف‌تر باشد.

برای فیلینگ کیک تولد، می‌توانید از خامه قنادی فرم گرفته، سس دلسه دلچه، کارامل، نوتلا، مارمالاد، میوه و مغز‌های مختلف از گردو تا بادام و فندق تست شده استفاده کنید.پس از فیلینگ کیک، نوبت به آسترکشی می‌رسد. برای این منظور مراحل زیر را دنبال کنید:با خامه فرم گرفته کل کیک را با یک لایه نازک پوشش دهید و به مدت حداقل یک ساعت در یخچال استراحت دهید.
در نهایت سطح کیک را با خامه به صورت کامل کاور کنید. در صورت تمایل می‌توانید از رنگ‌های ژله‌ای یا مایع برای رنگی کردن خامه استفاده کنید.

نکته قابل توجه در هنگام رنگی کردن خامه این است که، رنگ را پس از فرم گرفتن خامه به آن اضافه کنید و از هم زدن بیش از حد خامه پس از اضافه کردن رنگ بپرهیزید.برای صاف کردن سطح کیک، از وسیله‌ای به نام کاردک یا خط کش‌های خامه و گاناش کشی فلزی یا پلاستیکی استفاده کنید.
در نهایت، کیک خود را با سس شکلات، میوه‌های فصل، گل‌های طبیعی و یا تزیینات فوندانتی تزیین کنید.
در صورتی که تمایل دارید به جای کاور خامه از کاور فوندانت برای کیک تولد خانگی خود استفاده کنید، کیک را تا مرحله فیلینگ گذاری مطابق آنچه در بالا گفته شد، درست کنید و مابقی مراحل را مطابق آنچه از این پس آموزش خواهیم داد، ادامه دهید.

برای تزیین کیک تولد با فوندانت شما می‌توانید از خمیر فوندانت های آماده موجود در بازار در رنگ‌ها و اندازه‌های مختلف بهره ببرید. شما همچنین می‌توانید، به راحتی آن را در منزل با استفاده از پودر شکر، پودر ژلاتین، گلوکز و روغن قنادی تهیه کنید.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر