یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
آشپزی

گبولی گوشت جنوبی با گوشت و انواع ادویه

عکس, گبولی گوشت جنوبی با گوشت و انواع ادویه

ادویه هایی چون  ادویه پلویی ، میخک ، فلفل سیاه ، لیمو عمانی و هل مزه این غذای جنوبی را خاص و منحصر به فرد می کنند. اصل این غذا با گوشت گوسفندی است اما شما میتوانید آن را با مرغ نیز درست کنید. افزودن کشمش به غذا اختیاری است. این غذا علاوه بر گوشت گوسفندی به نخود ، رب گوجه ، برنج ، سیب زمینی و ادویه های زیر نیاز دارد .

مواد لازم برای ۴ نفر
کشمش ½ پیمانه
چوب دارچین ۱ تکه
پودر لیمو عمانی ½ قاشق چایخوری
ادویه پلویی ۱ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاه به مقدار کافی
زردچوبه و روغن به مقدار کافی
برنج ۴ پیمانه
گوشت گوسفندی ۲۵۰ گرم
پیاز ۲ عدد
سیب زمینی ۲ عدد
نخود ۱ پیمانه
رب گوجه فرنگی ۱ قاشق غذاخوری

پیاز را شسته و پوست می کنیم. سپس یک قابلمه برداشته و با کمی روغن روی حرارت قرار می دهیم. سپس پیاز ها را که خلالی خرد کرده ایم درون روغن تفت می دهیم تا سبک و طلایی شود.سپس گوشت را به آن اضافه می کنیم و تفت می دهیم تا رنگ گوشت عوض شود. سپس فلفل سیاه و زردچوبه را اضافه کرده تفت می دهیم تا عطر و بوی آن خارج شود. سپس چوب دارچین را هم اضافه کرده و با کمی آب می گذاریم تا بپزد.

در اواخر پخت، نمک اضافه می کنیم. وقتی گوشت کامل پخت، آب گوشت را صاف می کنیم. گوشت هم کنار می گذاریم. داخل آب گوشت، هل و فلفل سیاه و ادویه پلویی و لیمو عمانی اضافه می کنیم و می گذاریم تا به جوش آید. برنج را از قبل شسته و با نمک خیس می کنیم.وقتی آب گوشت به جوش آمد، آب برنج را دور می ریزیم و برنج را به آب گوشت اضافه می کنیم. آب را به قدری اضافه می کنیم که یک بند انگشت روی برنج را آب بپوشاند. وقتی آب برنج کشیده شد، کمی کره به برنج اضافه می کنیم. سیب زمینی ها را شسته و پوست می کنیم.

سیب زمینی ها را به صورت نگینی خرد می کنیم. در ادامه یک تابه بر می داریم و با کمی روغن روی حرارت قرار می دهیم تا روغن داغ شود. سپس سیب زمینی ها را درون آن سرخ می کنیم. سیب زمینی های سرخ شده را از تابه بیرون می آوریم.یک پیاز دیگر برداشته و به صورت خلالی متوسط خرد می کنیم. سپس درون تابه سرخ می کنیم و از تابه خارج می کنیم. گوشت را ریز ریز کرده و در همان تابه، سرخ می کنیم. نخود را از قبل خیس کرده ایم با کمی آب می پزیم.

سپس با کمی پودر لیمو عمانی و نمک و کمی رب گوجه فرنگی تفت می دهیم. سپس کشمش ها را شسته و درون آن تفت می دهیم و کنار می گذاریم. گوشت و نخود و کشمش و سیب زمینی و پیاز داغ را روی برنج می ریزیم. در صورت تمایل می توان پودر هل و میخک را روی برنج ریخت.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر