یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
آشپزی

آموزش پختن برنج با ته دیگ زعفرانی در پلوپز پارس خزر

عکس, آموزش پختن برنج با ته دیگ زعفرانی در پلوپز پارس خزر

اول از همه بهتر است بدانید اگر پلوپز شما مثلا ۸ نفره است برنج آن برای ۵ نفر اندازه می باشد چون ما معمولا برنج را بیشتر از حجم استاندارد آن مصرف می کنیم پس حتما به این نکته دقت کنید که غذای شما در پلوپز ۸ نفره برای تعداد کمتری قابل مصرف است مگر اینکه همه افراد رژیم غذایی داشته باشند .

لوپز های قدیمی مانند پارس خزر تایمر ندارند و زمان پخت بازهم در دستان آشپز می ­باشد اما تنظیماتی برای مشخص کردن رنگ ته دیگ دارند و به کمک آنها می­ توانید میزان و رنگ ته دیگ مورد علاقه­ ی خودتان را مشخص کنید. در ادامه با توجه به این توضیحات به پخت برنج در پلوپز قدیمی می پردازیم.

برای پخت برنج در پلوپز ابتدا میزان برنج مورد نیاز خود را بشورید. معمولا برای هر نفر یک پیمانه برنج پلوپز کافی است. (خود پلوپزها دارای پیمانه هستند) برنج را داخل پلوپز بریزید و به ازای هر پیمانه برنج یک پیمانه آب  بریزید و حدود نیم ساعت برنج را بگذارید تا بماند. بعد از نیم ساعت اگر پلوپز شما تنها دارای دکمه­ ی خاموش روشن است دکمه را بزنید درب پلوپز را ببندید و اجازه بدهید تا آب به جوش بیاید. بعد از اینکه آب جوش آمد درب پلوپز را باز کنید تا آب برنج تمام شود. پیش از اتمام کامل آب برنج به مقدار دلخواه روغن یا کره و نیز نمک داخل آن بریزید و صبر کنید تا آب برنج کامل کشیده شود.

بعد از آنکه آب برنج تمام شد حدود ۲۰ الی ۳۰ دقیقه زمان بدهید تا برنج دم بکشد. با توجه به آنچه گفته شد می­ توان مدت زمان پخت برنج در پلوپز قدیمی را حدود ۴۵ دقیقه تا یک ساعت در نظر گرفت. اگر می­ خواهید برنج ته دیگ نداشته باشد برای دم کشیدن برنج ۲۰ دقیقه زمان کافی است. اما اگر مایلید برنج شما ته دیگ داشته باشد ۲۵ تا ۳۰ دقیقه برنج را دم کنید.

در برخی از پلوپز های قدیمی بدون تایمر (مانند پارس خزر) درجه بندی برای مشخص کردن رنگ ته دیگ وجود دارد. هر چه رنگ تیره­ تر را انتخاب کنید ته دیگ بیشتر با رنگ تیره­ تری خواهید داشت و البته باید بالاترین تایم یعنی ۳۰ دقیقه را برای پخت در نظر بگیرید.

نکته : برای داشتن یک ته دیگ حرفه ای می توانید برنج را ابکش کنید و ته آن دیگ زعفرانی بریزید و بعد پلو را روی آن ریخته و یه کته ی حرفه ای داشته باشید.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر