یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
سلامت

از خارش بیماری گال تا درمان های آن

عکس, از خارش بیماری گال تا درمان های آن

یکی از بیماری های مسری پوست بیماری گال است که به سادگی از فردی به فردی دیگر منتقل می شود. خارش و تورم پوست نشانه های این بیماری هستند. محل های مورد علاقه این انگل یا به طور کلی مناطقی که بیشتر ترجیح میدهد زندگی کند بین انگشتان ، ناحیه های چین خورده در پوست ، ناف ، ناحیه تناسلی ، سینه و … بوده .  این بیماری  از طریق نوعی انگل به نام انگل سارکوپتس که تصویر آن را در زیر مشاهده می کنید ایجاد می شود.

عکس, از خارش بیماری گال تا درمان های آن

تشخیص و درمان بیماری گال

در حیواناتی نظیر سگ یا گربه این بیماری به شدت و طولانی بودن دوره بیماری درانسان نیست
از طریق سگ یا گربه نیز امکان انتقال این نوع بیماری یا انگل وجود نخواهد داشت ،
به طور کلی انگل هایی که از حیوانات به انسان سرایت می کنند تنها مقداری خارش ایجاد میکنند
و بعد از مدت کوتاهی برطرف خواهند شد و امکان سرایت یا انتقال انگل وجود نخواهد داشت .

باید این مسئله را نیز در نظر داشت که با مبتلا شدن فرد به این نوع انگل ممکن است ۱ الی ۲ ماه بروز علائم این بیماری به طول انجامد و فرد مبتلا بعد از طی کردن مدتی تازه با علائمی نظیر خارش و التهابات ناشی از آن رو به رو شود که این خارش ها به طور معمول شب ها از شدت بیشتری برخوردار است و بعد از طی کردن مدتی این خارش ها افزایش پیدا میکند و شدت بیشتری را در فرد ایجاد خواهد کرد .

در مراکزی همچون آسایشگاه سالمندان این بیماری را می توان به صورت گسترده دید این بیماری بیشتر در افراد مسن دیده می شود و مراکزی که این افراد نگه داری می شود علت این موضوع نیزاین بوده که بدن افراد مسن میزبان مناسبی برای این نوع انگل ها به حساب می آید و باید به این نکته درمورد این بیماری توجه داشت که حتی افراد سالم نیز تنها با برخورد یا تماس پوستی دچار این بیماری خواهند شد

علت خارش پوست در بیماری گال چیست ؟
این انگل زیر پوست میزبان تونل هایی حفر میکند
و در صورت ماده بودن به تخم گذاری زیر پوست میپردازد که علت بیشتر خارش ها به خاطر همین موضوع می باشد.
این انگل روی پوست می خزد و جهشی در فعالیت آن نیست

روش های درمان گیاهی و خانگی گال

۱. روغن درخت چای :(مادران شیرده و زنان باردار از روغن درخت چای نباید استفاده کنند، افرادی که پوست حساس دارند قبل از استفاده، آن را روی بخش کوچکی از پوست تست کنند.)
۱ قاشق غذاخوری روغن درخت چای را با ۱ قاشق چایخوری روغن زیتون مخلوط کرده و با استفاده از توپ پنبه روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید. برای تسریع درمان گل به مدت یک تا دو هفته و دو بار در روز از این درمان استفاده کنید.

۲. آلوئه ورا
مقداری ژل آلوئه ورا تازه را به طور مستقیم روی نواحی آسیب دیده مالیده و بعد از ۳۰ دقیقه با آب گرم بشویید. به مدت چند هفته دو یا سه بار در روز از این روش استفاده کنید.برای نتیجه بهتر لازم است دوبار در روز و به مدت چند هفته از این روش استفاده کنید.

۳. روغن چریش
مقداری روغن چریش را به طور مستقیم روی ناحیه آسیب دیده مالیده و به آرامی ماساژ دهید تا روغن کاملا جذب پوست شود و بگذارید چند دقیقه بماند. در پایان حمام کرده یا ناحیه را با آب بشویید. یک بار در روز و به مدت چند هفته از این روش استفاده کنید.

۴. زردچوبه:
هر روز ۱ قاشق غذاخوری پودر زردچوبه را با چند قطره آب لیمو و مقداری آب مخلوط کرده، خمیر غلیظ حاصل را به طور مستقیم به نواحی آسیب دیده بمالید. یک ساعت بعد با آب گرم بشویید.

۵. زینک (روی)
۲ تا ۳ عدد قرص روی را خرد کرده و پودر حاصل را با اندکی آب و در صورت تمایل ۱ یا ۲ قاشق غذاخوری زردچوبه مخلوط کنید تا خمیر غلیظی به دست بیاید.خمیر حاصل را روی پوست مالیده و بعد از ۳۰ دقیقه با آب گرم بشویید. برای درمان عفونت ناشی از گال هر روز یک بار از این روش استفاده کنید.
همچنین توصیه می شود مواد غذایی سرشار از روی مانند تخم آفتابگردان، سبوس گندم، دانه ها و سویا را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. (در صورت عدم حساسیت به این مواد غذایی)

۷. رزماری
مقداری رزماری را به آب اضافه کرده و بگذارید بجوشد. سپس از روی حرارت برداشته و بعد از خنک شدن به آرامی در نواحی آسیب دیده اعمال کنید. چند دقیقه بعد آن را بشویید.

۸- روغن خردل
کافیست به طور مرتب مقداری روغن خردل روی پوست بمالید. این روش برای درمان ترک خوردگی پوست و جوش ها نیز مفید است.

۹- ترکیب روغن زیتون و روغن نارگیل
برای درمان گال، نصف فنجان روغن نارگیل و نصف فنجان روغن زیتون را با هم مخلوط کرده سپس ۸ یا ۹ قطره روغن درخت چای، ۷ قطره روغن اسطوخودوس و ۳ قطره روغن نعناع را به آن افزوده و هم بزنید. روغن حاصل را روی پوست بمالید.

۱۰. سرکه سفید
مقدار مساوی سرکه سفید و آب را با هم مخلوط کرده و با استفاده از توپ پنبه روی نواحی آسیب دیده بمالید. بعد از چند دقیقه با آب گرم بشویید.
سه بار در روز و به مدت ۱۰ تا ۱۵ روز از این روش استفاده کنید.

ویژگیهای خاص بیماری گال

نکته ای که این بیماری را از انواع بیماریهای پوستی شاخص می کند رد و واکنشی است که بر روی پوست به جا میگذارد.همچنین خارش بی امان در پی دارد ، به صورتی که خارش آن قطع نمی شود و در شب نیز شدت پیدا خواهد کرد.

چه کسانی بیشتر در معرض انگل گال میباشند ؟
این بیماری بیشتر در کودکان و افراد مسن دیده می شود زیرا این افراد در این رنج سنی بستر مناسبی برای این نوع انگل محسوب می شوند .

مشخصات بارز بیماری گال کدامند ؟
از مشخصات بارز این بیماری رد های تونل مانند به رنگ خاکستری یا سفید بر روی پوست می باشد
و علت آن تونل هایی بوده که سارکوپتس ماده ایجاد کرده و تخم ریزی کرده است
تعداد تخم های گال در هر لکه پوست چقدر است ؟
تعداد این تخم ها نیز بین ۲۵ تا ۳۰ تا می باشد ، در این ناحیه ها خارش شدید ترهم می شود .

در هر بیمار مبتلا به گال چند انگل گال وجود دارد ؟
هر فرد مبتلا یا بیمار به طور متوسط ۱۰ تا ۱۵ تا از این نوع انگل را با خود حمل می کند
که در صورت تماس فرد دیگر می تواند آن را منتقل کند
این نوع انگل به راحتی قابل دیدن نیست و با چشم غیر مسلح نمی توان آنها را تشخیص داد
همچنین تخم های انگل نیز قابل دیدن نیستند و باید آنها را با میکروسکوپ تشخیص داد .

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر