یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
آشپزی

روش سنتی پختن مشتک یزدی برای صبحانه

عکس, روش سنتی پختن مشتک یزدی برای صبحانه

این صبحانه خوشمزه یزدی با پیاز یا پیازچه و گردو و گوجه فرنگی و زیره و تخم گشنیز تهیه شده و بسیار مقوی و معطر و دلچسب است. برای درست کردن آن نان خشک را داخل کاسه بریزید و با گوشت کوب بکوبید. پیاز را پوست بکنید، آن را ریز خرد کرده و به نان خشک اضافه کنید. پنیر محلی را به شکل مکعب های کوچک ببرید و داخل کاسه بریزید.

توجه :

مشتک یزدی را به روش مدرن هم می توانید درست کنید! کافی است همه ی مواد خشک را داخل میکسر ریخته و کم کم گوجه فرنگی رنده شده را به آن اضافه کنید. اگر مواد خشک بیش از حد سفت بودند می توانید کمی شیر و یا آب پنیر به آن اضافه کنید. معمولا از پنیر محلی برای درست کردن مشتک یزدی استفاده می کنند. اما شما می توانید از پنیر سفید و یا پنیر های دیگر که خیلی شور نیستند هم استفاده کنید. فوت کوزه گری مشتک در این است که پس از آماده شدن و ترکیب مواد اولیه، آن ها ۱۵ دقیقه داخل یخچال قرار دهید. این کار باعث می شود طعم مواد به خوبی با هم مخلوط شده و مشتک طعم بهتری داشته باشد.

گردو، تخم گشنیز، زیره و سبزیجات معطر را به سایر مواد اضافه کرده و همه ی آن ها را خوب با گوشت کوب بکوبید. گوجه فرنگی را از وسط به دو نیم تقسیم کرده و با رنده ی زیر رنده کنید. پوست گوجه را دور بیندازید. گوجه ی رنده شده را به همراه آب آن به سایر مواد خشک اضافه کنید. همه ی مواد را با دست خوب ورزد دهید تا حالت خمیری پیدا کند.

به اندازه ی گلوله ای کوچک (به اندازه مشت کوچک) از مشتک بردارید، آن را کف دست گرد کرده و کمی حالت کشیده به آن بدهید.نان خشک شده را می توانید به صورت آماده تهیه کنید. اما اگر به نان خشک دسترسی ندارید می توانید نان لواش را خشک کرده و از آن استفاده کنید. انتخاب مواد اولیه در طرز تهیه مشتک یزدی تا حدودی سلیقه ای است. لذا می توان برخی از مواد را حذف کرد و یا به آن مواد جدیدی اضافه کرد. در گذشته مواد خشک مشتک را داخل هاون می کوبیدند.

برای سبزیجات معطر داخل مشتک می توانید از جعفری، نعنا، ریحان، تره و پیازچه استفاده کنید. می توانید از سبزیجات معطر خشک و یا سبزیجات تازه استفاده کنید. اگر از سبزیجات تازه استفاده می کنید، حتما آن ها را ریز خرد کنید. در برخی از دستورها به جای پنیر محلی از کشک استفاده می کنند. اندازه و مقدار مواد اولیه ی مشتک یزدی تقریبی است. بعد از ترکیب مواد خشک با هم، به اندازه ای گوجه فرنگی (یا آب) را اضافه کنید که مشتک بیش از حد شل و یا بیش از حد سفت نشود و به خوبی فرم بگیرد.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر