یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
آشپزی

طرز تهیه کیک گیلاس با فر و روی اجاق گاز

عکس, طرز تهیه کیک گیلاس با فر و روی اجاق گاز
برای درست کردن این کیک خوشمزه میتوانید به جای گیلاس تازه از کمپوت گیلاس نیز استفاده کنید. مواد لازم در آخر همین مطلب قرار داده شده است . برای پختن این کیک نخست  همه مواد اولیه رو یک ساعت قبل از یخچال در بیارین تا به دمای محیط برسن. گیلاس‌ها رو بشورید و اجازه بدین کاملا خشک بشن و هسته گیلاس‌ها رو در بیارید. آرد و بکینگ پودر رو با هم کاملا مخلوط و سه بار الک کنید و کنار بذارید. شکر و کره نرم شده رو داخل ظرفی بریزید و حدود ۷ دقیقه با دور تند همزن بزنید تا کاملا سبک و روشن بشه.

**نکته: کره حتما باید با ۷ دقیقه و حتما با دور تند همزن زده بشه وگرنه بوی کره داخل کیک مشخص میشه.**

روغن مایع رو به مخلوط کره و شکر اضافه کنید و حدود ۱ دقیقه هم بزنید.تخم مرغ ها رو یکی یکی به مواد اضافه کنید و هر کدوم رو یک دقیقه با همزن بزنید. همراه با تخم مرغ آخر، وانیل رو هم به مواد اضافه و مخلوط کنید. بعد از مخلوط کردن تخم مرغ‌ها، ماست رو به مواد اضافه کنید و ۱ دقیقه هم بزنید تا مواد یکدست بشن. در آخر مخلوط آرد و بکینگ پودر رو در سه مرحله و ترجیحا با الک به مواد اضافه کنید و با لیسک به آرومی مخلوط کنید تا مواد کاملا یکدست بشن. وقتی همه آرد رو اضافه و مخلوط کردید و مواد کاملا یکدست شد، مایه کیک آمادست. دقت کنید به علت استفاده از ماست، مایه کیک کمی غلیظ تر از سایر کیک هاست که این امر باعث میشه میوه ها داخل کیک فرو نرن.

کف قالب دلخواهتون کاغذ روغنی قرار بدید و دیواره های قالب رو به خوبی با روغن جدا کننده یا روغن جامد چرب کنید ( بهتره این کار رو در ابتدا و قبل از شروع کار انجام بدید و قالب آماده رو کنار بذارید). برای این کیک میتونید از قالب گرد ۲۵ سانتی یا قالب مستطیل ۲۰ در ۳۰ استفاده کنید.مایه کیک رو داخل قالب بریزید و به کمک لیسک مواد رو پهن کنید و روی اون رو صاف کنید. ( مایه کیک روان نیست و غلظت دارد.) گیلاس ها رو روی کیک بچینید. ( شکل چیدن و تعداد گیلاس ها دلخواهه و بسته به سلیقه شما داره؛ میتونید گیلاس ها رو از وسط نصف کنید و به صورت خرد شده داخل کیک استفاده کنید).

قالب رو داخل فر ۱۸۰ درجه سانتی گراد که از قبل گرم شده، به مدت یک ساعت قرار بدین تا زمانی که با خلال دندان تست کنید و خلال دندان تمیز از داخل کیک در بیاد؛ بعد میتونید کیک رو از فر خارج کنید.
نکته: وقتی کیک پخت، از فر خارج کنید و اجازه بدین خنک بشه و از حرارت بیفته. بعد از قالب خارج کنید و کاغذ روغنی رو از کف کیک جدا کنید و کیک رو به ظرف سرو انتقال بدین.

به دلخواه میتونید روی کیک، پودر قند الک کنید تا زیبا تر بشه.

طرز تهیه کیک گیلاسی بدون فر:
شعله پخش کن رو روی حرارت قرار بدین تا کاملا داغ بشه.ظرف رو چرب کنید، مایه کیک رو داخلش بریزید، میوه‌ها رو روی اون بچینید و در قابلمه رو به همراه دم کنی روی اون بذارید و ظرف رو روی شعله پخش کن با حرارت کم قرار بدین تا زمانی که کاملا بپزه و خلال دندان تمیز از داخلش بیرون بیاد. ( بهتره تا دو سوم زمان پخت سپری نشده در ظرف رو باز نکنید؛ چون پف کیک میخوابه، در این روش پخت روی کیک طلایی نمیشه و یفی باقی میمونه).
چند نکته مهم برای پخت کیک گیلاس:
برای این کیک از انواع میوه های تابستانی میتونید استفاده کنید؛ مثل شلیل، توت فرنگی، زردآلو، هلو ( حتما هلو رو پوست بگیرید) یا آلبالو، میتونید از آلبالو گیلاسی ( آلبالوی پیوندی درشت که طعم ملس تری دارد) هم استفاده کنید در صورت استفاده از آلبالو یا آلبالو گیلاسی باید هسته های اون‌ها رو بگیرید، همچنین میتونید از ترکیب چند میوه روی کیک استفاده کنید.
میزان شکر رو بسته به ذائقه خودتون میتونید تا یک پیمانه زیاد کنید؛ و همچنین اگه از میوه ترش مثل آلبالو داخل کیک استفاده میکنید، حتما از ماست غلیظ برای کیک استفاده کنید و به هیچ وجه ماست رو با شیر جایگزین نکنید! چون خمیر کیک شل میشه و میوه ها داخل کیک فرو میرن و شکل قشنگ کیک خراب میشه.
اگه مدت زمان زدن کره و دور تند همزن رو رعایت کنید بوی کره داخل کیک حس نمیشه اما اگه باز هم دوست ندارید از کره استفاده کنید میتونید از مارگارین استفاده کنید ( دقت کنید مارگارین رو از لوازم قنادی و سوپر مارکت ها میتونید تهیه کنید و با روغن صاف قنادی کاملا متفاوته).
برای فر های برقی و توستر ها دمای پخت باید روی ۱۶۰ درجه سانتی گراد تنظیم بشه.
از هر قالب با هر جنسی میتونید استفاده کنید و اگه قالب مناسبی ندارید، میتونید مواد رو داخل قالب های مقوایی یا کاغذی کاپ کیک به صورت تکنفره بریزید که در این صورت زمان پخت کیک ها کمتر میشه چون سایز کیک ها کوچک تر شده، میتونید نیمی از مایه کیک رو داخل قالب بریزید و بعد گیلاس یا آلبالو ها رو روی مایه کیک بچینید و بعد مابقی مایه کیک رو ردی اون ها بریزین تا میوه ها در وسط کیک قرار بگیرن اما در این روش زمان پخت بیشتر میشه.
رای اینکه کیک تون عطر بهتری داشته باشه، میتونید همراه با وانیل کمی پوست لیموی رنده شده (قسمت زرد یا سبز رنگ) هم به کیک اضافه کنید.
مواد لازم برای کیک گیلاس:
تخم مرغ ۳ عدد * شکر ۲/۳ پیمانه*وانیل ۱/۴ قاشق چایخوری
روغن مایع ۱/۲ پیمانه*ماست غلیظ ۱ پیمانه*کره نرم شده در دمای محیط ۶۰ گرم
آرد ۲/۵ پیمانه*بکینگ پودر ۱ قاشق چایخوری سر پر*گیلاس به مقدار لازم

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر