یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
سلامت

هشدارهای مهم برای آمپول استامینوفن

عکس, هشدارهای مهم برای آمپول استامینوفن

در موارد نقص شدید کبدی یا بیماری شدید کبدی و هم چنین حساسیت به استامینوفن  یا هر یک از اجزا تشکیل دهنده ؛ کم خونی های شدید ، سوء تغذیه مزمن این آمپول نباید تزریق شود. در صورتی که هر کدام از داروهای زیر را مصرف می کنید تزریق هم زمان این آمپول با آنها خطر آفرین است :

الکل، فنوباربیتال، کاربامازپین، بوسولفان، وارفارین، لاموتریژین، پریلوکائین، کلستیرامین

استامینوفن باید با احتیاط در دوران بارداری استفاده شود و مقدار و مدت زمان درمان باید کاملاً تحت نظر باشد. هم چنین مقادیر کمی از استامینوفن در شیر مادر ترشح می شود. اثرات نامطلوب بر روی مادران شیرده گزارش نشده است. بنابراین، ممکن است در خانم های شیرده استفاده شود.

در صورت مصرف همزمان داروهای دیگری که حاوی استامینوفن هستند احتمال مسمومیت دارویی ناشی از مصرف دوز بیش از حد متداول وجود دارد. به دلیل امکان آسیب و یا مسمومیت کبدی شدید، مصرف بیش از مقدار مجاز در هر روز(حداکثر ۴ گرم در روز) توصیه نمی شود. علایم کبدی  معمولاً پس از دو روز از تجویز دارو مشاهده می شوند.

در صورت مسمومیت با استامینوفن درمان با پادزهر باید در اسرع وقت انجام شود. استامینوفن با خطر واکنش های پوستی نادر اما جدی همراه است. در صورت بروز واکنش های پوستی مصرف دارو باید قطع گردد و از مصرف مجدد دارو اجتناب گردد.

عوارض جانبی نادر: بی قراری، افت فشار خون، افزایش سطح ترانس آمینازهای کبدی

عوارض جانبی بسیار نادر: واکنش های حساسیتی شامل تورم صورت، دهان، گلو، تنگی نفس، افت فشار خون، راش پوستی، کهیر و خارش

در صورت بروز علائم آلرژی یا حساسیت، فوری دارو را قطع کنید.

موارد اریتم یا قرمزی، گرگرفتگی و تاکی کاردی گزارش شده است.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر