یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
آموزشی

وسایل لازم کوهنوردی و چیدن درست کوله پشتی مخصوص

عکس, وسایل لازم کوهنوردی و چیدن درست کوله پشتی مخصوص

می‌دانید که وقتی کوله‌پشتی‌هایی با حجم بیشتر انتخاب می‌کنید، پیدا کردن لوازم درون آن مکافات بزرگی می‌شود! پس لوازمتان را در رنگ‌های مختلف پک‌بندی کنید تا در سریع‌ترین زمان ممکن به لوازم مورد نیازتان دسترسی پیدا کنید. می‌توانید برای خود رمز‌گذاری کنید. برای مثال مواد غذایی ممکن است در کنار هم قرار داشته‌باشند اما شما می‌دانید که پک سبز مربوط به صبحانه یا میان وعده شماست و رنگ قرمز برای ناهار است پس بدون هیچ دغدغه‌ای پک وعده غذایی مورد نظر را بر می‌دارید.ابتدا مشخص کنید که برنامه کوهنوردی شما یک روزه است یا چند روزه؟ با توجه به زمانی که برای برنامه نیاز دارید می‌توانید کوله‌ پشتی کوهنوردی مناسبی انتخاب کنید. اگر برنامه شما یک روزه است به کوله‌ پشتی با حجم کمتر نیاز دارید و بالعکس، اگر برنامه‌ای چند روزه در پیش دارید باید کوله بزرگ‌تری بردارید تا تمام لوازم مورد نیازتان را به همراه ببرید.این طرز انتخاب و خرید کوله‌ ­پشتی کوهنوردی با حجم مناسب باعث می­‌شود افراد پُر‌ لوازم یا حتی کم لوازم، با دقت بیشتری تجهیزاتشان را انتخاب کنند. حتماً تجربه کرده­‌اید که هرچه کوله پشتی کوهنوردی بزرگ‌تر باشد، نا‌خودآگاه شما لوازم بیشتری به همراه می‌برید. اما کوهنوردان حرفه­‌ای می‌دانند حتی برداشتن یک لیتر بیشتر، ضمن سخت‌تر کردن حمل کوله‌ پشتی کوهنوردی، تعادل شما را نیز بر هم می‌زند که بسیار خطرناک است.

ظرف‌های شیشه‌ای بسیار سنگین هستند و اگر درون کوله‌ ­پشتی کوهنوردی شما شکسته شوند، فاجعه‌ای تاریخی را به ارمغان می‌آورند! پس محصولاتی مثل مربا، عسل یا خوراکی‌های مشابه را درون ظرف‌های پلاستیکی قرار دهید تا ریسک شکستن آن‌ها را به صفر نزدیک‌تر کنید.

می‌دانیم که کوله‌ پشتی کوهنوردی شما حتماً دارای کاور باران است تا از رطوبت، آب یا گرد و خاک در امان بماند. اما یک راه‌حل ساده و کم‌هزینه را می‌خواهیم به شما معرفی کنیم که اگر آب راهی برای نفوذ به درون کوله‌پشتی پیدا کرد؛ لوازمتان همچنان در امان باشند. کیسه زباله!

می‌دانید که پلاستیک در مقابل نفوذ آب مقاومت می‌کند. کیسه زباله از این جهت که سایز بزرگی دارد و به آسانی می‌تواند لوازمتان را کاور کند، انتخاب مناسبی است. پس اگر احساس می‌کنید ریسک خیس شدن لوازمتان وجود دارد، از کیسه‌های پلاستیکی به عنوان لایه محافظی روی لوازمتان استفاده کنید. البته فراموش نکنید که اگر لوازم حساسی در کیفتان وجود دارد، بگ‌های ضد‌آب محافظی طراحی شده‌اند که امکان ورود آب به داخل آن را نزدیک به صفر می‌کنند و اطمینانی ۱۰۰% از حفاظت لوازم برای شما به وجود می‌آورند.

می‌توانید لباس‌های خود را درون کیسه‌های فشرده‌سازی قرار دهید و با بستن بند‌های آن می‌بینید که جای بسیار کم‌تری را اشغال می‌کند. این اتفاق موجب ایجاد فضای آزاد بیشتری در کوله‌ پشتی کوهنوردی شما می‌شود. اما هشدار می‌دهیم که مراقب باشید، زیرا حضور لباس‌هایتان در این کیسه‌های فشرده‌سازی، آن‌ها را گرد و کوچک کرده است و اگر مراقب نباشید به سادگی قِل خورده و از دستتان می رود. یکی از کوهنوردان خوب کشورمان خاطره جذابش را در تجربه با این کیسه‌های فشرده سازی در اختیار ما گذاشت. ایشان با یاد‌آوری این خاطره لبخندی زد و گفت: “در یک برنامه‌ی صعود نیاز به کاپشن پَر داشتم پس آن را از کیسه فشرده‌سازی بیرون آوردم و خواستم درب کوله‌ پشتی کوهنوردی خود را ببندم که کاپشن پَر مثل یک توپ کوچک و سبک در مقابل چشمانمان قِل خورد و سقوط کرد”. پس شما مراقب باشید که از اتفاقات مشابه جلوگیری کنید. البته کوهنورد قصه ما انقدر خوش‌شانس بود که دوستانش در راه برگشت کاپشن او را پیدا کردند و به دستش رساندند اما شاید شما تا این حد خوش‌شانس نباشید! پس حتماً احتیاط کنید

حضور تعادل در همه جا از اهمیت بالایی برخوردار می‌باشد. حتی بدن انسان نیز دارای تعادل است که به آن نقطه‌ی ثقل می گویند. تمام تلاش ما برای نحوه چیدن کوله کوهنوردی به شکل درست، حفظ این نقطه و ایجاد تعادل در بدن انسان است. اما تعادل در کوله‌پشتی که رابطه مستقیمی با مرکز ثقل بدن دارد؛ به طریقه چیدن کوله کوهنوردی و نکات مرتبط با آن بستگی دارد:در ادامه برای شما توضیح می‌دهیم که چگونه لوازمتان را بر اساس وزنشان می‌توانید تقسیم‌بندی کنید و آن را به گونه‌ای در کوله‌ پشتی کوهنوردی خود جای دهید که تعادل را برای شما به وجود آورد. وقتی لوازم سنگین را در امتداد ستون فقرات قرار دهید کشش شانه‌ها را کاهش می‌دهد و به تعادل شما کمک شایانی می‌کند. متعادل نگه‌داشتن کوله‌پشتی در نقطه ثقل بدن باعث مانور بهتر شما حین کوهنوردی خواهد شد.

اولین قدم برای درست‌ترین نحوه چیدن کوله کوهنوردی این است که پس از چیدن لوازم روی یک سطح و شروع چیدمان وسایل درون کوله پشتی، دسترسی آن‌ها را مشخص کنید. یعنی باید لوازم و تجهیزاتتان را بر اساس نیاز و ارجحیت آن‌ها به دسته‌های مختلف تقسیم کنید. جای‌گذاری لوازمتان علاوه بر وزنشان، بر اساس نوع دسترسی می‌تواند متفاوت باشد. در ادامه برای شما جای‌گذاری آن‌ها را کاملاً توضیح می‌دهیم.

فشرده‌سازی در نحوه چیدن کوله‌ پشتی کوهنوردی می‌تواند فضا‌های بیشتری برایتان به وجود آورد تا تمام لوازمتان را در آن جای دهید. برای این کار می‌توانید از کیسه‌های فشرده‌‍سازی بهره بگیرید یا با روش‌هایی ساده و سنتی از این کار را انجام دهید. برای مثال می‌توانید پوشاک را به صورت لوله شده درون کوله‌ پشتی قرار دهید تا جای کمتری را اشغال کند یا در فواصل بین تجهیزات و لوازم درون کوله‌پشتی، آن‌ها را قرار دهید تا هم منافذ خالی آن پر شود و هم جای کمتری اشغال کند. البته هنگام این کار، تعیین دسترسی پوشاک را فراموش نکنید!

اینجا است که به قسمت لذت‌بخش چیدن وسایل کوله پشتی می‌رسیم!

می‌دانیم که بلاگ‌های زیادی از طریقه چیدن کوله کوهنوردی را تا به امروز زیاد دیده‌اید. اما هیچ کدام آن قدر که باید شما را  قانع نکرده که به این باور برسید که این بار دیگر کوله پشتی خود را عالی می‌چینید. خوب قبل از شروع به شما یاد آور می‌شویم که کوله‌ چینی یک هنر است و با تمرین و استمرار می‌توانید در آن استاد شوید. برای شروع می‌خواهیم کوله‌ پشتی کوهنوردی را به ۴ قسمت تقسیم کنیم:

عکس, وسایل لازم کوهنوردی و چیدن درست کوله پشتی مخصوص

کیسه خواب کوهنوردی
بخش اول برای بسیاری افراد کاملاً مشخص است. در انتهای کوله‌ پشتی معمولاً کیسه‌ خواب کوهنوردی قرار می‌گیرد و می‌بینید که حتی در بسیاری از کوله‌پشتی‌ها جای مخصوص برای کیسه‌ خواب در انتهای آن در نظر گرفته شده است. پوشاکی که از دومین روز به بعد برای پوشیدن مد نظر قرار می‌دهید یا کلاً لوازمی که در طول روز اول مورد استفاده قرار نمی‌گیرد مثل کفش کوه، چاد کوهنوردیر، زیر انداز، کیسه خواب کوهنوردی یا… را نیز می‌توانید در انتهای کوله پشتی و در کنار کیسه‌ خواب قرار دهید.

۲_ لوازم سنگین
این قسمت در امتداد ستون فقرات قرار دارد، زیرا سنگین‌ترین قسمت باید نزدیک به بدن باشد. وقتی لوازم سنگین رو نزدیک بدن خود قرار دهید، کشش خارجی آن از سمت شانه‌ها به طرز خارق‌العاده‌ای کاهش پیدا می‌کند. برای مثال ظرف‌های غدا، آب، ابزار یا قوطی‌های کنسرو که سنگین هستند، بهتر است حتماً در قسمت راستای ستون فقرات بالای استخوان لگن قرار گیرد.

۳_ لوازم سبک
لوازم سبک را می‌توانید در قسمت بیرونی کوله کوهنوردی قرار دارید. همان طور که در تصویر می‌بینید جای‌گذاری این لوازم در این قسمت موجب حفظ تعادل خواهد شد.

۴_ لوازم ضروری
این دسته از لوازم به اندازه‌ای مهم هستند که حتماً باید سریع‌ترین دسترسی را به آن‌ها داشته باشید. زیرا ممکن است در یک ثانیه به آن نیاز مبرم پیدا کنید. برای مثال بادگیر، گتر یا کاپشنی که برای احساس سرما در میانه راه در نظر گرفته‌اید را در بالای کوله کوهنوردی بگذارید تا در وسط راه مجبور به ریختن محتویات کوله‌ پشتی به بیرون نشوید. یا فرض کنید که با یک باران ناگهانی و شدید رو به رو شدید، در حالی که شما ته کوله‌پ شتی قرار دارد! قطعاً هیچ کس نمی‌خواهد در آن لحظه به جای شما باشد.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر