یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
آشپزی

چگونه از هسته آلبالو نهال آلبالو درست کنیم

عکس, چگونه از هسته آلبالو نهال آلبالو درست کنیم

آلبالو در آب و هوای خنک، خشک، نیمه خشک و گرم رشد می‌کند، اما مناطقی که زمستان خنک دارند برای رویش آن مناسب‌ترند. هوای خنک شب‌های زمستان به میوه دادن درخت کمک می‌کند. این گیاه برای رشد به دمای حدود ۷ تا ۲۰ درجه سانتی‌گراد و برای باروری به دمای کمتر از ۷ درجه سانتی‌گراد نیاز دارد.

آلبالو مقاومت بالایی در برابر سرما دارد و چون دیرتر از سایر میوه‌های هسته‌دار می‌رسد، کمتر از آن‌ها دچار سرمازدگی می‌شود؛ با این حال باید از آن در برابر ورزش باد محافظت کنید، چون باد شدید تنه ظریف درخت را به راحتی می‌شکند. در مناطقی هم که تابستان‌های مرطوب و بارانی دارند، مراقب باران‌های تابستانی باشید تا شاخ و برگ گیاه نشکند.

زمستان بهترین فصل برای کاشت هسته آلبالو است؛ چون هسته‌ها برای جوانه زدن به سرما نیاز دارند و اگر این نیاز به‌ طور کامل برطرف نشود، شاهد ظهور جوانه‌ها نخواهید بود.اگر در سایر فصول سال اقدام به کاشت درخت آلبالو از هسته کردید، حتما باید چند هفته آن‌ها را در یک جای خنک یا در یخچال نگهداری کنید تا شانس جوانه‌زنی بیشتر شود. پس‌ از این‌ که جوانه‌ها به رشد مطلوبی رسیدند، می‌توانید گیاه را به یک گلدان بزرگ‌تر یا باغچه حیاط منتقل کنید.

برای کاشت هسته آلبالو ، هسته‌ها را داخل یک ظرف شیشه‌ای تیره که تا نصفه از کود گیاهی مرطوب و ورمیکولیت پر شده است، قرار دهید و روی آن را به اندازه چند سانتی‌متر کود گیاهی مرطوب بریزید.درپوش ظرف را به صورت شل بسته و آن را به مدت هشت هفته در جایی که دمای آن چهار درجه‌ سانتی‌گراد است، بگذارید. طی این مدت خاک را نمناک نگه دارید (خاک نباید خیس باشد).

وقتی فصل سرما به پایان رسید، هسته‌ها را از ظرف خارج کرده و به فضای باز منتقل کنید. بهتر است در هر چاله‌ای که حفر می‌کنید، چند هسته بکارید؛ چون همه هسته‌ها جوانه نمی‌زنند یا مدت زمان زیادی طول می‌کشد که شروع به جوانه‌زنی کنند.عمق چاله‌های محل کاشت هسته آلبالو باید دو برابر عرض آن‌ها باشد. به عنوان مثال اگر عرض چاله ۱/۵ سانتی‌متر است، عمق آن باید سه سانتی‌متر در نظر گرفته شود.

روی هسته‌های کاشته شده را با ماسه بپوشانید تا سفت شدن خاک مانع جوانه‌زنی آن‌ها نشود. تا زمانی که هسته‌ها جوانه بزنند، خاک اطراف آن‌ها را مرطوب نگه دارید. مراقب باشید که خاک خیس نباشد و فقط نمناک باشد.برای جوانه‌زنی هسته‌های آلبالو باید صبور باشید. گاهی اوقات، یک سال طول می‌کشد که هسته‌ها جوانه بزنند.

خاک عمیق، زهکشی شده، مرطوب و حاوی کمپوست و کود دامی پوسیده به رشد و شکوفایی نهال آلبالو کمک می‌کند؛ بنابراین، مخلوط خاک لومی، کمپوست، کود دامی پوسیده و شن برای این کار مناسب به نظر می‌رسد.

تا زمانی که هسته آلبالو جوانه بزند، باید خاک اطراف آن را مرطوب و نه خیس نگه دارید. بعد از اینکه جوانه‌ها تبدیل به نهال شدند، باید به طور مرتب آن‌ها را آبیاری کنید. بهترین زمان برای آبیاری درخت آلبالو، زمانی است که خاک محل کاشت آن خشک می‌شود.

نهال این گیاه چون از ریشه کمی برخوردار است باید هفته‌ای دو بار آبیاری شود، اما هفته‌ای یکبار آبیاری برای درختان بزرگسال کافی است. ذکر این نکته ضروری است که در روزهای گرم و خشک تابستان باید آبیاری به طور منظم و عمقی انجام شود. در زمان آبیاری مراقب باشید که شاخ و برگ درخت خیس نشود.

کوددهی درخت آلبالو در منزل
درخت آلبالو در طول دوره رشد خود به مواد مغذی احتیاج دارد که اگر این نیاز با کوددهی مناسب برطرف نشود، گیاه دچار کمبود مواد مغذی می‌شود؛ در نتیجه، رشد آن مختل شده و حتی ممکن است از بین برود.

به همین دلیل، توصیه می‌شود که در فصل بهار علف‌های هرز اطراف درخت آلبالو را از طریق مالچ پاشی یا به کمک محلول‌های طبیعی از بین ببرید و در دو فصل بهار و پاییز به آن کود بدهید. برای این منظور می‌توانید از کود ۱۰ ایکس شوک، کود جلبک دریایی و کود هیومیک اسید استفاده کنید.مراقب باشید در کودهی زیاده‌روی نکنید، چون این کار به گیاه آسیب می‌زند.

درخت آلبالو برای رشد مطلوب به نور مستقیم خورشید نیاز دارد و باید در طول روز حدود ۵ تا ۶ ساعت در معرض نور خورشید قرار بگیرد؛ در غیر این صورت، رشد آن به طور کامل متوقف شده و کیفیت محصول کاهش می‌یابد؛ با این حال اگر در منطقه گرم و خشک زندگی می‌کنید، باید از نهال جوان آلبالو در برابر نور شدید محافظت کنید.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر