یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
آشپزی

آموزش دوشاب برنج گیلانی با گردو و کنجد

عکس, آموزش دوشاب برنج گیلانی با گردو و کنجد

برای درست کردن این شیرینی معروف و محبوب گیلانی شما علاوه بر برنج به پودر هل ، مغز گردو و کنجد نیز نیاز دارید.ابتدا برنج را از ۲۴ ساعت قبل با آب گرم خیس کنید و در این مدت چند بار آب آن را عوض کنید، بعد برنج را آبکشی کرده و از صافی رد کنید و ۱ تا ۲ ساعت زمان دهید تا کاملا خشک شود. سپس مواد اولیه را آماده کنید. برای درست کردن این شیرینی می‌توانید از قالب‌های آماده و فرم دار استفاده کنید.

برنج ۲ پیمانه
دوشاب (شیره انگور) یک لیوان
کنجد نصف لیوان
مغز گردو خرد شده به مقدار دلخواه
پودر هل یک قاشق چایخوری

بعد یک تابه مناسب را روی حرارت ملایم قرار دهید و برنج را در تابه بریزید، ۲ دقیقه اول دست نزنید چون برنج خرد می‌شود بعد از آن به هم بزنید تا برنج برشته و طلایی شود.در یک تابه دیگر کنجد را بریزید و به همان شکل روی حرارت ملایم قرار دهید و هم بزنید تا برشته شود، کنجد زود می‌سوزد پس مدام و تند‌ تند هم بزنید تا طلایی شود.

وقتی کنجد طلایی رنگ شد روی برنج‌ها بریزید و ترکیب کنید و بعد به مقدار دلخواه مغز گردو خرد شده و پودر هل را به ترکیب اضافه کنید و هم بزنید تا با هم مخلوط شوند.سپس شیره انگور را داخل تابه بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا گرم شود و کمی بجوشد، وقتی چند جوش زد ترکیب برنج و بقیه مواد را به آن اضافه کنید.

بعد از آن ترکیب مواد را با هم به مدت یک دقیقه هم بزنید و مخلوط کنید تا شیره انگور کامل به خورد مواد رود و طعم و عطر همه آن‌ها با هم ترکیب شود، بعد از روی حرارت بردارید.یک قالب را که بهتر است سیلیکونی باشد با کره یا روغن مایع چرب کنید و بلافاصله مخلوط را در قالب بریزد و با پشت قاشق یا لیسک سطح مواد را فشار دهید.

وقتی که سطح مواد کاملا صاف و یکدست شد مخلوط از حرارت افتاد و به دمای محیط رسید روی قالب را سلفون بکشید یا درب ظرف را ببندید و به مدت یک ساعت در یخچال قرار دهید.بعد از یک ساعت که بافت مواد سفت و منسجم شد قالب را از یخچال بیرون بیاورید و با یک چاقوی تیز، شیرینی دوشاب برنج را به شکل و اندازه دلخواه برش بزنید.

در آخر شیرینی دوشاب برنج را در ظرف مناسب قرار دهید و با خرده‌های گردو، پودر پسته، پودر نارگیل، خلال بادام یا چند گلبرگ گل محمدی تزیین کنید و با چای یا قهوه سرو کنید.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر