یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
آشپزی

آموزش فطیر در فر به جای تنور

عکس, آموزش فطیر در فر به جای تنور

نان فطیر یکی از خوشمزه ترین عصرانه ها است که شما می توانید آن را با چایی میل کنید. برای درست کردن فطیر نیازی به تنور های گازی یا محلی نیست شما می توانید آن را حتی در ماکروفر یا تستر نیز درست کنید. هم چنین می توانید آن را داخل ماهیتابه دو  طرفه نیز بپزید.

قبل از خواندن مواد لازم و آموزش این نکات را بخوانید :

اگر آرد در دستور کم بود و خمیر به دستتون میچسبید به ازای هر ۱/۳ پیمانه آردی که اضافه میکنید یک ق غ روغن هم اضافه کنید.

میتونید به جای استفاده از کاغذ روغنی کف سینی فر رو هر بار که استفاده میکنید روغن مال کنید.

مخلوط تخم مرغ و زعفران که برای روی فتیر هست رو اگر قلم ندارید۲ میتونید با قاشق روی فتیر پخش کنید.

خمیر برای عمل امدن و پف کردن احتیاج به جای گرم داره پس خمیر رو در معرض هوای سرد مثل کولر قرار ندهید، نشانه عمل اومدن خمیر اینه که خمیر بالا میاد و پف میکنه به طوری که اگه انگشت بهش بزنی احساس میکنی داخلش باده.

مواد لازم 
آرد …………………..۲ پیمانه
آب ولرم ………………… ۱ پیمانه
مایه خمیر …………… ۱/۲ قاشق غذا خوری
شکر ……………….. ۱.۵ قاشق غذا خوری
نمک ………………… ۱/۲ قاشق چای خوری
روغن مایع …………….. ۱/۲ قاشق غذا خوری

مواد میانی :
آرد  ۵۰ گرم
کره  ۵۰ گرم
شکر  ۱/۲ قاشق غذا خوری

برای رومال نان
زعفران  به مقدار لازم
تخم مرغ ۱ عدد
کنجد  به مقدار لازم

ابتدا نصف ق غ خمیر مایه را با یک ق چ شکر در ظرفی میریزیم و سپس ۳ تا ۴ ق غ آب ولرم(که اگه دستمونو زدیم بهش نسوزونه و سردم نباشه) به آن اضافه کرده و در جای گرمی میگذاریم تا عمل بیاید.

در این مرحله یک لیوان آب ولرم رو در ظرفی که میخوایم خمیر رو توش درست کنیم میریزیم و سپس شکر و نمک و روغن و خمیر مایمون رو اضافه میکنیم و آرد رو کم کم اضافه کرده و با قاشق هم میزنیم و وقتی که سفت شد به وسیله دست خمیر رو ورز میدیم و آرد رو تا جایی اضافه میکنیم که خمیر به دست نچسبه بعد روی خمیرمون یه پلاستیک میکشیم و یک دستمال تمیز روش میزاریم تا گرم بمونه و به مدت یک ساعت بهش استراحت میدیم تا خمیرمون عمل بیاد.

برای تهیه مواد میانی نان : اول آرد رو تفت میدین تا خامیش بره و طلایی بشه بعد کره و شکر رو بهش اضافه میکنین و هم میزنین و آمادست.

در این مرحله از خمیرمون به هر اندازه ای که میخوایم برمیداریم و توی دستمون گرد میکنیم.در اصطلاح میگن چانه زدن بعد مثل کاسه گود میکنیم و یکم از مواد میانی داخلش میزاریم جمعش میکنیم بعد روی سینی مون رو آرد پاشی میکنیم خمیرمون و میزاریم و با نوک انگشتان باز میکنیم.

در این مرحله یک عدد تخم مرغ را با چنگال میزنیم و یه مقدار زعفران بهش اضافه میکنیم (برای خوشرنگ شدن) و با قلم مخصوص روی فتیر میزنیم و کنجد در صورت دلخواه می پاشیم.در اینجا داخل سینی فر کاغذ روغنی انداخته و فتیر هارو میزاریم داخلش و میزاریم تو فر،اول پایین و روشن میکنیم تا فتیرامون بپزه بعد چک میکنیم اگه زیرش پخته بود و رنگش عوض شده بود روشو روشن میکنیم تا طلایی بشه حواستون باشه نسوزه،فتیر شما آمادست.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر