یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
آشپزی

دستور پخت نان تمشی جنوبی با تخم مرغ

عکس, دستور پخت نان تمشی جنوبی با تخم مرغ

برای درست کردن این نان خوشمزه ی هرمزگانی به تخم مرغ و مهیاوه یا سوراغ نیاز دارید. (مهیاوه یا سوراغ : یک نوع سس آبکی تیره رنگ وشورمزه است که ان را از یک نوع ماهی ریز به نام متوتا وخندل (نوعی خردل)،گشنیز،رازیانه درست می کنند) چون این نان معمولاً با مهیاوه خورده می‌شود، به همین دلیل در آن ترجیحاً از نمک استفاده نمی‌کنیم. ولی اگر دوست داشته باشید می‌توانید نصف قاشق نمک بریزید.برای تهیه این نان باید از تابه مخصوص آن استفاده کرد.نان تمشی را در مناطق مختلف هرمزگان با پنیر و تخم‌مرغ آماده می‌کنند.

آرد: یک کاسه

نمک: نصف قاشق چای‌خوری

تخم‌مرغ: سه عدد

آب: به مقدار لازم

مهیاوه یا سوراغ: به مقدار لازم

روغن: به مقدار لازم

آرد را در ظرفی ریخته و کم‌کم آب را به آن اضافه می‌کنیم و با دست هم می‌زنیم تا زمانی که خمیر نسبتاً روانی به‌دست آید. سپس حدود ۳۰ دقیقه خمیر را دمای محیط می‌گذاریم تا کیفیت نان بهتر شود. البته می‌توان بلافاصله پخت نان را آغاز کرد.اندکی روغن روی تابه می‌ریزیم و همه جای تابه پخش می‌کنیم و می‌گذاریم تابه داغ شود. سپس مقداری خمیر را کف دست می‌ریزیم و شروع به پهن کردن خمیر روی تابه می‌کنیم.

برای این کار به‌جای دست می‌توان از یک وسیله که لبه باریک و یک دستی دارد هم استفاده کرد. سپس اضافی خمیر را برداشته و به ظرف بازمی‌گردانیم. تخم‌مرغ را در ظرفی جدا هم می‌زنیم و با قاشق روی نان در حال پخته شدن می‌کشیم.سپس مقداری مهیاوه و سوراغ نیز با قاشق بر روی نان اضافه می‌کنیم. و منتظر می‌مانیم تا نان پخته شود. در نهایت می‌توان اندکی روغن و پنیر با قاشق روی نان ریخت و سرو نمود. نوش جان!

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر