یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
آشپزی

روش پختن کلوچه بدون فر روی گاز

عکس, روش پختن کلوچه بدون فر روی گاز

مواد لازم:

زرده تخم مرغ یک عدد………………………………..خمیر مایه یک بسته

پودرقند۴ قاشق غذاخوری………………………آب داغ نصف فنجان

بکینگ پودریک قاشق چایخوری……………..شکریک قاشق چایخوری

جوش شیرین یک قاشق چایخوری…………………….. آرد سه صفر۴ فنجان+مقداری خامه

۳ قاشق غذاخوری شیر………………………..یک لیوان کره۱۲۰گرم+۳ قاشق غذاخوری

ابتدا نصف فنجان آب داغ داخل یک کاسه شیشه ایی می ریزیم داغی آب باید طوری باشد که انگشت را نسوزاند ولی داغی آن کاملا احساس شود، یک قاشق چایخوری شکر و یک بسته خمیرمایه داخل آب داغ بریزید و در محیط آشپزخانه قرار دهید تا خمیرمایه پس از ۱۵ الی ۲۰ دقیقه فعال شود و حباب هایی روی سطح آن ظاهر گردد.

۴ قاشق غذاخوری پودر قند، یک قاشق چایخوری بکینگ پودر و یک قاشق چایخوری جوش شیرین را داخل یک ظرف مناسب بریزید و کاملا باهم مخلوطشان کنید.

با چهار فنجان آرد سه صفر شروع کنید، سه فنجان آرد را ۲ مرتبه الک کنید و داخل یک کاسه بزرگ بریزید، حالا ترکیب پودرقند، بکینگ پودر و جوش شیرین را به آرد اضافه کنید و همه مواد خشک را هم بزنید تا به طور یکنواخت باهم مخلوط شوند.حالا ۱۲۰ گرم کره را با چاقو تکه تکه کنید و داخل کاسه مواد خشک بریزید، سپس با دستتان کره را با مواد خشک مخلوط کنید، تا کره کمی نرم شده و به خورد مواد خشک برود.

اکنون باید ۳ قاشق غذاخوری خامه را در ۱ لیوان شیر حل کنید سپس این مایع را کم کم به مواد کلوچه اضافه کنید، مایه فعال خمیرمایه را هم به آن اضافه کنید و خوب هم بزنید هر جا که لازم بود مجددا آرد بریزید و خمیر را ورز بدهید تا آن جایی که متوجه شوید به دست نمی چسبید.

باید خمیر را استراحت دهید تا کاملا ور بیاید، به همین منظور روی دهانه ظرف سلفون بکشید و آن را به مدت ۴۵ دقیقه در محیط گرم آشپزخانه قرار دهید پس از این مدت می بینید که حجم خمیر دو برابر شده است.روی سطح تمیز میز آرد بپاشید، خمیر را از حالت استراحت خارج کنید و روی سطح آردی قرار دهید، ابتدا کمی آن را ورز بدهید.سپس با وردنه آن را کمی صاف کنید، قطر خمیر نباید کم باشد، خمیر را بیش از حد نازک نکنید.

از دهانه یک لیوان استفاده کنید و دایره هایی روی سطح خمیر ایجاد کنید. (اگر در منزل حلقه های گرد شیرینی پزی دارید از آن ها استفاده کنید)داخل یک تابه ۳ قاشق غذاخوری کره بریزید و بگذارید روی حرارت تا کره ذوب شود، کره ذوب شده را به همه قسمت های تابه بمالید تا کاملا چرب شود، تابه را بردارید. حالا دایره های خمیری آماده شده را داخل تابه بگذارید و کنار هم بدون فاصله بچینید، سپس نیم ساعت به همین حالت در محیط آشپزخانه استراحتش بدهید.

یک عدد زرده تخم مرغ را با چنگال بزنید تا کاملا رقیق شود سپس با فرچه زرده را روی کلوچه ها بمالید. یک شعله پخش کن روی شعله بزرگ گاز قرار دهید و حرارت را کم کم کنید، تابه را روی شعله پخش کن بگذارید و یک دم کنی روی دهانه تابه قرار دهید و اجازه دهید تا روی کلوچه کاملا طلایی شود.پس از پخت کلوچه ها می توانید آن ها را با کره، مربا یا عسل همراه کرده و نوش جان کنید.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر