یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
آشپزی

روش پخت سوپ حریره مراکشی

عکس, روش پخت سوپ حریره مراکشی

برای درست کردن سوپ حریره ی مراکشی که غذایی بسیار خوشمزه است شما به گوشت ، رب ، ساقه کرفس ، حبوبات و غیره نیاز دارید. مواد مورد نیاز را در زیر مشاهده میکنید :

لپه خشک: ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری …………..پودر دارچین: ۱ قاشق چای‌خوری

گوشت: ۲۲۰ گرم (گوساله، بره یا مرغ) ………….رب گوجه: ۳ قاشق غذاخوری

روغن زیتون: ۳ قاشق غذاخوری ……….فلفل: ۱ و ۱/۲ قاشق چای‌خوری

آب: ۳ پیمانه …………..زردچوبه: ۱/۲ قاشق چای‌خوری

پودر زنجبیل: ۱ قاشق غذاخوری …….گشنیز: ۱ دسته کوچک

نمک: ۱ قاشق غذاخوری ………….ساقه کرفس: ۱ تا ۲ عدد

جعفری: ۱ شاخه کوچک……………پیاز بزرگ: ۱ عدد

نخود خیس خورده: ۱ مشت (پوست آن گرفته شود)………..گوجه: ۶ عدد بزرگ، (پوست و تخم گرفته و پوره شده)

برنج: ۲ تا ۳ قاشق یا مقداری ورمیشل (اختیاری)…………

آموزش:

گوشت را به قطعات یک سانتی برش بزنید. پیاز را نگینی خرد کنید. ساقه‌های کرفس را هم به قطعات کوچک خرد کنید. سبزی‌ها (جعفری و گشنیز) را خوب بشویید و آب آن‌ها را بگیرید.برگ‌های جعفری و گشنیز را از ساقه‌شان جدا کنید. قطعات کوچک ساقه خوب هستند، اما ساقه‌های بزرگ و ضخیم را دور بیندازید.

آن‌ها را با غذاساز یا با دست خیلی ریز خرد کنید. نخود‌ها را بخیسانید و پوست آن‌ها را جدا کنید. شما باید از یکی دو روز قبل این کار را انجام دهید. پوست و دانه گوجه‌ها را جدا کنید و آن‌ها را در غذاساز یا مخلوط کن به قدری خرد کنید که کاملا پوره و یکدست شوند.

یا می‌توانید گوجه‌ها را بپزید و سپس آن‌ها را از صافی بگذرانید تا پوست و هسته آن‌ها گرفته شود. لپه‌ها را بشویید و کمی بخیسانید.گوشت و روغن را داخل زودپز بریزید.گوشت را روی حرارت متوسط سرخ کنید و در این مدت بهم بزنید تا همه قسمت‌های آن قهوه‌ای شود. جعفری، گشنیز، پیاز، نخود، ادویه‌ها و گوجه‌ها را داخل زودپز بریزید. ۳ پیمانه آب روی آن‌ها بریزید.

درب زودپز را کاملا ببندید و حرارت را بالا ببرید تا زمانی که فشار مورد نظر به دست آید و سوپاپ بالا بیاید. حرارت را به متوسط کاهش دهید و به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه بپزید. آن را از روی حرارت بردارید و سوپاپ را آزاد کنید. البته قبل از بالا زدن سوپاپ بگذارید کمی بماند. لپه، رب گوجه و ۸ پیمانه آب را به این مخلوط اضافه می‌کنیم. در این مرحله برنج و یا ورمیشل را اضافه نکنید.

درب زودپز را بگذارید و روی حرارت گرم کنید تا زمانی که سوپاپ بالا بیاید. گرما را به متوسط کاهش داده و به پختن ادامه دهید.در صورتی که برنج یا ورمیشل اضافه می‌کنید: سوپ را به مدت ۳۰ دقیقه با زودپز دربسته بپزید.

سوپاپ را آزاد کرده و پس از باز کردن درب، برنج را اضافه کنید و باز هم با درب بسته به مدت ۱۵ دقیقه بپزید. در صورت افزودن ورمیشل، سوپ را داخل زودپز به مدت ۴۵ دقیقه با درب بسته بپزید. سوپاپ را آزاد کنید و ورمیشل را اضافه کنید. سوپ را با حرارت ملایم بدون درب به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه یا تا زمانی که ورمیشل پخته شود، بپزید.

وقتی سوپ در حال پختن است، غلیظ کننده را با مخلوط کردن ۱ پیمانه آرد با ۲ پیمانه آب درست کنید. مخلوط را کمی بزنید. آرد را با آب خوب یکدست و مخلوط کنید. اگر مخلوط یکدست نیست به هنگامی که آماده ریختن در قابلمه است، آن را از صافی رد کنید. وقتی برنج یا ورمیشل پخته شد، سوپ را مزه کنید و در صورت دلخواه نمک و فلفل اضافه کنید.

بگذارید سوپ قل بخورد بعد به آرامی مخلوط آرد را داخل آن بریزید و بگذارید قل بخورد تا آرد به کف ظرف نرود. وقتی که تقریبا نیمی از مخلوط آرد را اضافه کنید متوجه خواهید شد که سوپ شروع به غلیظ شدن خواهد کرد. غلظت حریره را به اندازه دلخواه‌تان برسانید.

بعضی افراد دوست دارند در حد غلظت سوپ آبکی باشد و بعضی هم دوست دارند که سوپ غلیظ و خامه‌ای باشد. سوپ را روی حرارت ملایم و با قل کم بگذارید بپزد و مرتب بهم بزنید. این کار را به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه انجام دهید تا آرد پخته شده و مزه خامی آن از بین برود. سوپ را از روی حرارت بردارید و با مقداری جعفری تزئین و سرو کنید. استخوان‌ها را دور بریزید.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر