یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
سلامت

زونا مسری است یا خیر درمان و نشانه ها

عکس, زونا مسری است یا خیر درمان و نشانه ها

زونا از ویروسی ایجاد می شود که  باعث آبله مرغان می شود اما پیری، زخم و جراحت، استرس و یا یک بیماری دیگر می‌ تواند این ویروس را فعال کند. حمام کردن با آب سرد و یا دوش روزانه با حداقل شستشو، به تمیز نگه داشتن زخم ‌ها و تاول‌ ها و کاهش خطر عفونت کمک خواهد کرد.آب سرد نیز باید از زخم های دردناک و خارش دار جلوگیری کرده و به جلوگیری از خراش هایی که می تواند باعث بروز زخم شود، کمک کند.

باید بدانید زونا واگیر دارد اما از طریق تنفس انتقال پیدا نمی‌کند. اگر با ناحیه زخم و تاول‌های ترکیده شده شخص مبتلا تماس پیدا کنید ممکن است این ویروس به بدن شما نیز منتقل شود. احتمال سرایت این بیماری در اشخاصی که تا به حال آبله ‌مرغان نگرفته‌‌اند بیشتر است.

در پاسخ به سوال زونا تا چند روز قابل سرایت است باید بگوییم که بستگی به شدت بیماری دارد و اگر نواحی زخم را بپوشانید از انتقال این ویروس تا حدی جلوگیری می‌کنید.برای احتیاط باید از استفاده وسایل شخص مبتلا مثل حوله بپرهیزید. برای کسب اطلاعات بیشتر در این باره می‌توانید از خدمات مشاوره تخصصی پوست و مو پذیرش ۲۴ در هر ساعت از شبانه‌روز بهره ببرید.

سازمان غذا و دارو، جو را به عنوان یک درمان ایمن و موثر تایید کرده‌ است. محصولات جو دوسر کلوئیدی معمولا پروتیین جو را خنثی می ‌کنند تا از واکنش ‌های آلرژیک جلوگیری شود.مواد تشکیل دهنده فعال که باعث کاهش التهاب می شوند، فلاونوئیدها و ساپونین ها هستند. مردم می توانند محصولات جو را در حمام خنک برای کمک به کاهش درد و خارش استفاده کنند.

متأسفانه، زونا نمی تواند درمان شود. با این حال، همانند سایر ویروس ها، استراحت و استفاده یک رژیم سالم به بهبودی کمک خواهد کرد.استفاده از راه هایی برای کاهش علایم و تسکین دردهای این عفونت، راحتی و رفاه ذهنی را افزایش می دهد.در حال حاضر یک واکسن برای جلوگیری از زونا وجود دارد. افراد بالاتر از ۵۰ سال و یا کسانی که بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری ها هستند، باید در مورد واکسن یا دوزهای تقویت کننده با پزشک خود مشورت کنند.

محققان بر این باورند که فندق افسونگر برای کاهش التهاب و خارش در برخی از افراد موثرتر از بابونه است.ممکن است که فلفل جادوگر را در قالب های مختلف خریداری کنید، که رایج ترین آنها کرم های فندق است. بسیاری از کرم های فندق جادوگر به صورت آنلاین در دسترس هستند. مردم می توانند فندق جادوگر را به صورت موضعی به مناطق خارش دار و ملتهب برای رسیدن به آرامش اعمال کنند.

علائم و نشانه های زونا :

تاول‌های بزرگ ایجاد شده روی پوست معمولا در ناحیه‌ای از بدن که توسط یک رشته عصبی پوشش داده شده است مثل شکم، پشت، سینه و گردن بروز پیدا می‌کنند. البته در بعضی بیماران این ضایعات در صورت آن‌ها به وجود می‌آید. هرپس زوستر با درد و سوزش همراه است.

یکی از نشانه‌های اولیه این بیماری پیدایش لکه‌های قرمز روی پوست است که پس از گذشت مدتی به دانه‌هایی قرمز رنگ تبدیل می‌شوند. تاول‌های خارش‌دار حدود یک هفته بعد از لکه‌های قرمز بروز پیدا می‌کنند.

ظاهر دانه‌های قرمز ایجاد شده مشابه با لکه‌ها و زخم‌های آبله ‌مرغان است. شخص مبتلا احساس خارش، سوزش، مورمور شدن، درد در ناحیه خاصی از بدن، خستگی مفرط و تب خواهد داشت. بسیاری از بیماران قبل از بروز علائم این بیماری احساس سردرد نیز دارند.

پس از گذشت یک هفته، تاول‌های ایجاد شده خشک و زرد رنگ خواهند شد و پوست بیمار شروع به ترمیم می‌کند.

در برخی افراد جای زخم‌های ناشی از بیماری زونا باقی می‌ماند. باید بدانید این تاول‌ها به‌طور همزمان نمی‌ترکند و تا بهبودی شخص می‌توانند پدیدار شوند. پس از خشکی تاول‌‌‌ها این ویروس نمی‌تواند به شخص دیگری سرایت کند.

درمان به‌موقع باعث می‌شود که عوارض این بیماری با احتمال کمتری به وجود آید. دردهای عصبی دوره‌ای یا دائمی می‌توانند شخص را ماه‌ها یا سال‌ها درگیر کنند و به‌صورت سوزش، خارش و حساسیت پوستی ظاهر ‌شوند.

متاسفانه در افراد با سیستم ایمنی ضعیف، مبتلا به سرطان و ایدز احتمال انتشار زونا به کل بدن یا اعضای داخلی وجود دارد.

همچنین اشخاصی که در حال شیمی درمانی، پرتو درمانی، یا مصرف استروییدها یا داروهای مخصوص پیوند عضو هستند باید مراقبت بیشتری در رابطه با این عارضه کنند.

در بعضی مواقع تاول‌های ایجاد شده به‌موقع خوب نمی‌شوند و شاید عفونت کنند. این اتفاق ممکن است برای فرد مبتلا بسیار دردناک باشد و احتمال ابتلای او را به بیماری‌هایی مثل ذات‌الریه و التهاب مغزی افزایش دهد. در چنین شرایطی مراجعه به پزشک متخصص پوست و مو برای تجویز آنتی‌بیوتیک و ارائه راهکار ضروری است.

به‌طور کلی اگر اختلالی در عملکرد سیستم ایمنی بدن وجود نداشته باشد، نگرانی درباره عوارض بیماری زونا بی‌مورد است.

در دوران بارداری احتمال کمی وجود دارد که شخص به زونا مبتلا شود. افرادی که قبلا آبله ‌مرغان نگرفته‌اند و واکسن مخصوص این بیماری به آن‌ها تزریق نشده باشد ممکن است در دوره بارداری زونا بگیرند. این عارضه در دوره بارداری منجر به نقض مادرزادی نوزاد خواهد شد.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر