یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
آشپزی

چطوری مهیاوه جنوبی درست کنیم

عکس, چطوری مهیاوه جنوبی درست کنیم

مهیاوه بسیار خوشمزه ،مقوی ودارای یُد فراوان است .در واقع مهیاوه به نوعی سس مخصوص گفته می شود که در اصل از ماهی تهیه شده است و طعم بسیار لذیذی دارد.«مهوه» بر وزن «قهوه» که گاهی «مهیاوه» یا «مَویُه Muwyoh» هم گفته می‌شود به گویش محلی، در تمام منطقه هرمزگان و به ویژه جنوب فارس دیده می‌شود و بسیار رایج است. مهیاوه مایعی است به رنگ تیره مایل به خاکستری و بوی تندی دارد.

در تهیه مهیاوه از یک نوع ماهی ریز به نام موتو، متو یا حشینه (مومغ ، ساردین) به کار برده شده است. در بعضی از شهرها اقدام به خشک کردن این ماهی روی شن و ماسه ها می کنند اما مرسوم ترین روش خشک و پودر کردن ماهی تمیز شده می باشد که بعد از آن به مدت معینی بانمک فراوانی داخل خمره نگه داشته می شود.

مواد لازم:
ماهی متو(خشک)۵۰۰گرم
خندل(خردل)۵۰۰گرم
رازیانه ۲۵۰گرم
پوست نارنج ۴-۵تکه
تخم گشنیز ۲۵۰گرم
نمک به مقدار لازم

ماهیهای مذکور را در روی شن و ماسه کنار دریا خشک می‌کنند و اگر بخواهند از پودر آن استفاده کنند، پس از اینکه خوب خشک شد ماهیها را کاملاٌ کوبیده و بعد، الک می‌کنند و شن و ماسه را از آن جدا می‌سازند و بعد پودر ماهی را با زرد چوبه، فلفل، راز (دانه باریک و سیاه رنگ)، گشنیز و خردل مخلوط ساخته، دوباره می‌کوبند و در آب و نمک می‌ریزند و در شیشه یا خمره مخصوص ریخته و درش را می‌بندند و بعد ظرف را به مدت ۲۰ تا ۳۰ روز در آفتاب قرار می‌دهند، مایعی که به این ترتیب فراهم می‌شود، نسبتاٌ روان و با بوی زننده می‌باشد. مهیاوه را روی نان مالیده می‌خورند، بعضی مهیاوه را به همراه برنج مصرف می‌کنند.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر