یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
آشپزی

روش خوشمزه پختن زیبون غذای سنتی قشم

عکس, روش خوشمزه پختن زیبون غذای سنتی قشم

یک غذای خوشمزه و محبوب جنوبی و مردم جزیره قشم که با ماهی و سیب‌زمینی و گوجه فرنگی و ادویه های مختلف پخته می شود. شما برای درست کردن آن به مواد زیر ( برای ۴ نفر ) نیاز دارید 🙁 این غذا به دلیل وجود ماهی، طبع سردی دارد و بهتر است از خرما به‌عنوان دورچین استفاده کنید.)

پیاز: ۱ عدد بزرگ یا ۲ عدد متوسط

سیر: ۱ حبه (در صورت تمایل)

سیب‌زمینی: ۴ عدد متوسط یا ۳ عدد بزرگ (در صورت تمایل می‌توانید از ۱ عدد سیب‌زمینی هم به‌عنوان ته‌دیگ استفاده کنید)

گوجه‌فرنگی: ۶ عدد متوسط

ماهی تازه: ۱ عدد (ماهی به ۴ تکه تقسیم شود)

برنج: ۲ پیمانه

پودر لیموعمانی: به مقدار لازم

نمک، فلفل سیاه، زردچوبه: به مقدار لازم

پودر فلفل قرمز تند: به مقدار لازم

زعفران: مقدار کمی به‌صورت دم‌کرده (در صورت تمایل)

فلفل تند: ۱ عدد (در صورت تمایل)

رب گوجه‌فرنگی: ۱ قاشق غذاخوری (در صورت تمایل)

مراحل تهیه زیبون با ماهی تازه

برای تهیه زیبون با ماهی تازه، ابتدا ماهی‌ را تمیز کرده و به قطعات کوچک‌تر تقسیم کنید. برای اینکه تکه‌های ماهی مزه بهتری به خود بگیرند، بهتر است از چند ساعت قبل آن‌ها را در مخلوط آبلیمو، آب پیاز و کمی زعفران قرار دهید. سیب‌زمینی‌ها را هم خوب بشویید و خرد کنید. می‌توانید سیب‌زمینی‌ها را به‌دلخواه خود خلالی یا نگینی خرد کنید. نصف گوجه‌ها را رنده کنید و نصف دیگر را به‌صورت حلقه‌ای برش دهید. پیاز‌ها را نیز به‌صورت نگینی خرد کنید و کنار بگذارید. برنج را هم از قبل شسته و در آب ولرم خیس کنید. برای عطروطعم بهتر این غذا بهتر است از برنج ایرانی استفاده کنید.

حال درون یک ماهیتابه نچسب مقداری روغن ریخته و ماهی‌ را سرخ کنید. اجازه دهید تکه‌های ماهی به‌خوبی طلایی‌رنگ و برشته شوند. پس از سرخ شدن، ماهی را کنار بگذارید. سپس سیب‌زمینی‌های خرد شده را هم سرخ کنید. در این مرحله دقت کنید که برای جلوگیری از ایجاد بوی زهم، حتماً روغن داخل ماهیتابه را عوض کنید. پس از اینکه سیب‌زمینی‌ها را سرخ کردید، پیاز نگینی خرد شده را هم درون روغن مقداری تفت دهید تا سبک شود. نیاز نیست که پیاز‌ را تا مرحله طلایی شدن تفت دهید. در صورت تمایل در این مرحله مقداری سیر رنده‌شده را هم به پیاز اضافه کرده و کمی تفت دهید. سپس به پیاز ادویه‌ها، پودر لیموعمانی و نمک را اضافه کنید.

سیب‌زمینی‌های سرخ شده را به همراه گوجه‌فرنگی رنده‌شده به پیاز اضافه کرده و اجازه دهید کمی آب گوجه‌فرنگی کشیده شود. اگر تمایل دارید که زیبون شما در نهایت رنگ بهتری داشته باشد می‌توانید از مقداری رب گوجه هم در این بخش از کار استفاده کنید. گوجه‌فرنگی‌های حلقه‌ای را هم به آن اضافه کنید. در این مرحله باید دقت داشته‌ باشید که مواد را زیاد هم نزنید، زیرا گوجه‌فرنگی حلقه‌ای شکل خود را از دست می‌دهد. حال برنج را آبکش کنید. بهتر است برنج کمی زنده‌تر از حالت معمول آبکش شود. ته‌دیگ موردعلاقه خود را کف قابلمه قرار دهید.

در دستور پخت اصلی این غذا از نان مخصوصی به نام نان تموشی برای ته‌دیگ استفاده می‌شود. در صورت تمایل می‌توانید این نان را تهیه کرده و به‌عنوان ته‌دیگ استفاده کنید. سپس یک‌لایه از برنج را روی آن بریزید. مواد آماده شده را به همراه تکه‌های ماهی سرخ‌شده به‌صورت لایه‌ای درون برنج قرار دهید؛ لایه آخر باید برنج باشد. حال روی قابلمه دم‌کنی قرار دهید و اجازه دهید به مدت ۳۰ تا ۴۵ دقیقه با شعله ملایم دم بکشد. برای خوش‌رنگ‌تر شدن ته‌دیگ می‌توانید از شعله‌پخش‌کن هم استفاده کنید. پس از گذشت ۴۵ دقیقه زیبون شما آماده است. در هنگام سرو دقت کنید که تکه‌های ماهی له نشوند و به‌آرامی آن‌ها را از برنج خارج کرده و پس از سرو روی برنج قرار دهید.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر