یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
آشپزی

آموزش آش ماش خوشمزه ی یزدی ها

عکس, آموزش آش ماش خوشمزه ی یزدی ها

یکی از غذاهای بسیار خوشمزه ی یزدی ها آش ماش است که با رب و برنج و ماش و ادویه ها پخته می شود برای درست کردن این آش نخست مواد لازم را تهیه کنید . برای پخت این آش یا هر غذای دیگر نیازی نیست ماش را از قبل بخیسانید.این آش سیرداغ ندارد. در برخی از دستورات داخل این آش شلغم می‌ریزند، افزودن آن کاملا اختیاری است. برای این مقدار آش ۲ عدد شلغم کافی است.

مواد لازم برای آش ماش

رب گوجه ۱ قاشق غذاخوری ……………. برنج ۱/۲ پیمانه ……………. روغن به مقدار لازم

ماش یک پیمانه …………….  سبزی آش ۱ و ۱/۲ پیمانه ………….. نعناع برای تزیین به مقدار لازم

پیاز ۲ عدد …………….  زردچوبه ۱ قاشق چایخوری …………….  نمک و فلفل به مقدار لازم

برای پختن این آش  از یکی دو ساعت قبل بهتر است برنج را در مقداری آب ولرم بخیسانید و کنار بگذارید. برای پختن آش ابتدا پیازها را نگینی یا خلالی خرد کنید و در یک قابلمه مناسب در مقداری روغن تفت دهید.

هنگامی که پیازها سبک شدند زردچوبه، رب گوجه و فلفل سیاه را به آنها اضافه کنید و حدود یک دقیقه تفت دهید. حالا ماش را نیز به این مواد اضافه کنید و ۵ پیمانه آب جوش روی آن بریزید. حدود بیست دقیقه زمان بدهید تا ماش‌ها نیم‌پز شوند.

هنگامی که ماش‌ها نیم‌پز شدند نوبت به اضافه کردن برنج می‌رسد. آب برنج را کامل خالی کنید و آن را به ظرف حاوی ماش بیفزایید، درب قابلمه را بگذارید، شعله را کم کنید و اجازه دهید برنج‌ها پخته شوند و آش جا بیفتد.

حدود یک ربع مانده به پایان زمان پخت، سبزی آش را نیز اضافه کنید. هر چه سبزی‌ها کمتر بپزند، رنگ و طعم‌شان تازه‌تر می‌ماند و آش خوشمزه‌تر خواهد شد. به همراه سبزی، نمک نیز به آش بزنید و حتما آن را مزه کنید که شور یا بی‌نمک نباشد.

هنگامی که آش کاملا جا افتاد، زمان میل کردنش فرا می‌رسد. آش را در یک ظرف مناسب بکشید و آن را با پیاز داغ و نعناع داغی که قبلا آماده کرده‌اید، تزیین و سرو کنید.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر