یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
آشپزی

آموزش خشک کردن سبزی در تابستان و زمستان

عکس, آموزش خشک کردن سبزی در تابستان و زمستان

نعناع و جعفری و شوید و ترخان و مرزه و شنبلیشله بهترین سبزی هایی هستند که شما می توانید آنها را خشک کرده و در غذاها مصرف کنید. بهتر است سبزی هایی چون  تره و پیازچه  را خشک نکرده و به صورت تازه در غذاها استفاده نمایید اما در صورت تمایل برای خشک کردن آنها ، سر و ته تنره ها را جدا کنید و تره ها را به صورت نگینی با ساطور خرد کنید و با آب بشویید و آبکش کنید بعد کمی نمک بزنید و روی پارچه خشک کنید و بعد کف دستتان پودر کنید.

شنبلیله را همیشه به صورت جدا خشک کنید و با سبزیهای دیگر ترکیب نکنید چرا که شنبلیله  تلخ است و هم چنین اگر میخواهید مقدار کمی از آن را به قورمه سبزی اضافه کنید بهتر است در ظرفی جدا باشد.

آموزش خشک کردن سبزی در تابستان :

خشک کردن سبزی با باد پنکه یا کولر :سبزی مورد نظر را پس از پاک کردن و شستن، در داخل خانه روی پارچه ی تمیز نخی پهن می کنیم و باد پنکه یا کولر را روی سبزی تنظیم می کنیم.پس از ۱۲ ساعت که سبزی با باد کولر یا پنکه خشک شد، پنکه را خاموش می کنیم و یک روز هم سبزی را در هوای آزاد پهن می کنیم تا کاملا خشک شود.سپس سبزی خشک شده را جمع کرده و در ظرف شیشه ای درب دار می ریزیم و در جای خنک نگهداری می کنیم.

آموزش خشک کردن سبزی در زمستان :

بهترین کار استفاده از بخاری یا شومینه است. در این روش سبزی های پاک شده و شسته شده را پس از آبکشی، داخل یک پارچه تمیز یا کیسه پارچه ای می ریزیم و آن را روی بخاری یا شومینه با شعله کم قرار می دهیم تا خشک شود. در این روش می توانید از شوفاژ هم استفاده کنید.

خشک کردن سبزی در فر:
روش دیگر خشک کردن سبزی استفاده از فر و ماکروفر است. برای خشک کردن سبزی در فر، سبزی پاک شده و شسته شده را روی یک سینی مسی به صورت یک لایه نازک و یکنواخت پهن می کنیم و سینی را در فر قرار می دهیم.نکته مهم و قابل توجه در این روش این است که فر را باید روی کمترین درجه تنظیم کنید و هر نیم ساعت یک بار سبزی را زیر و رو کنید تا همه سبزی ها خشک شود.اما برای خشک کردن در ماکروفر ابتدا روی یک بشقاب پارچه تمیز انداخته و سبزی را روی دستمال پهن می کنیم، بعد ماکروفر را روی قدرت بالا تنظیم می کنیم و سبزی را داخل ماکروفر قرار می دهیم تا خشک شود.بعد هر ۱۰ ثانیه یکبار در ماکروفر را باز کرده و سبزی را زیر و رو می کنیم، حدود ۱ الی ۲ دقیقه زمان برای خشک شدن سبزی در ماکروفر لازم است.بعد از ۲ دقیقه سبزی های خشک شده را جمع می کنیم و بعد از خنک شدن داخل ظرف شیشه ای می ریزیم و در جای خنک نگهداری می کنیم.

خشک کردن سبزی در هوای آزاد
بعد از پاک کردن و شستن سبزی، صبر می کنیم تا کامل خشک شود. بعد آن را در حیاط یا بالکن خانه بر روی یک پارچه نخی به اندازه یک لایه نازک پهن می کنیم و روزی دو سه بار آن زیر و رو می کنیم تا یکنواخت خشک شود.فقط توجه کنید که سبزی را در یک جای سایه پهن کنید تا تابش مستقیم آفتاب آن را زرد یا سیاه نکند. پس از چند روز که سبزی کامل خشک شد، آن را جمع می کنیم و در ظرف های شیشه ای تمیز و خشک می ریزیم و در جای خنک نگه داری می کنیم.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر