یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
آشپزی

روش طبخ سنتی شیرازی پلو

عکس, روش طبخ سنتی شیرازی پلو

یکی از غذاهای بسیار محبوب شیرازی که با سالاد شیرازی هم سرو می شود شیرازی پلو است که در آن علاوه بر برنج از بادمجان ، مرغ ، ماست، زرشک، زعفران و … استفاده می شود. در زمان درست کردن این غذا طبق آموزش زیر ، برای آن‌که غذا بوی زهم تخم‌مرغ نگیرد، اجازه دهید برنج کمی سرد شود و سپس آن را با ترکیب زرده و ماست مخلوط کنید. حتماً بادمجان‌ها را پیش از سرخ کردن داخل آب و نمک بریزید و اجازه دهید ۲ ساعت بمانند تا تلخی‌شان گرفته شود.برای این که عطر و طعم شیرازی پلو هوش از سر بقیه ببرد، ترجیحاً از برنج ایرانی استفاده کنید.
ترجیحاً از ماست ترش و چکیده استفاده کنید. درصورتی‌که ماست آب انداخته بود، پیش از مخلوط‌کردن آن با زرده و زعفران آب آن را کامل بگیرید.

برای آن که ته‌چین عطر فوق‌العاده‌ای داشته باشد، چند قطره گلاب به مایه آن اضافه کنید.

مواد لازم:

برنج: ۴ پیمانه
مرغ: ۷۰۰ گرم
بادمجان: ۵ عدد متوسط
ماست چکیده: ۱ لیوان
روغن مایع: ۲۵۰ گرم
زرده تخم‌مرغ: ۶ تا ۵ دقیقه
کره: ۱۰۰ گرم
زعفران دم‌کرده: ۲ قاشق غذاخوری
زرشک: ۳ قاشق غذاخوری
خلال پسته و بادام: ۴ قاشق غذاخوری
نمک، فلفل و ادویه‌جات دلخواه: به میزان لازم

ابتدا برنج را همراه با آب و نمک خیس کنید. گوشت مرغ را همراه با پیاز، زردچوبه و نمک بپزید. قابلمه مناسبی را از آب پر کنید و روی گاز بگذارید تا بجوشد. ب زشایدر این بین که مرغ در حال پخته‌شدن و آب در حال جوشیدن است، بادمجان‌ها را که از قبل حلقه‌ای خرد کرده‌اید، سرخ کنید و کنار بگذارید.وقتی که آب به جوش آمد، برنج را داخل آن بریزید و ۱۲ تا ۸ دقیقه بعد آبکش کنید. در ظرف دیگری زرده‌ها را با ماست و زعفران آب‌کرده خوب مخلوط کنید تا ترکیب صاف و یک‌دستی به‌‎دست آید. سپس نیمی از برنج را با ترکیب آماده‌شده مخلوط کنید.

کف ظرفی که قرار است شیرازی پلو را در آن دم بگذارید، با روغن چرب کنید و برنج زعفرانی را داخل آن بریزید. سطح برنج را خوب صاف کنید و کمی فشار دهید. سپس مرغ‌های پخته و ریش شده را روی آن بریزید. سپس بادمجان‌ها را حلقه‌حلقه روی مرغ قرار دهید و خلال پسته و بادام را روی آن بپاشید.باقی‌مانده برنج را داخل قابلمه بریزید و با قاشق سطح آن را صاف کنید. برای اینکه پلو به‌خوبی منسجم شود، آن را کمی فشار دهید. کره را به چندتکه برش دهید و روی برنج بگذارید. در قابلمه را بگذارید و اجازه دهید شیرازی پلو خوشمزه و لذیذتان به مدت ۵۰ تا ۴۰ دقیقه با حرارت ملایم دم بکشد.

بعد از آن که برنج دم کشید، آن را داخل ظرف دلخواهتان بریزید و با استفاده از زرشک، برنج زعفرانی، خلال پسته و بادام تزیین کنید. برای اینکه کاملاً حال و هوای شیراز برایتان تداعی شود، این غذا را با سالاد شیرازی و شربت بهارنارنج با بیدمشک نسترن سرو کنید.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر