یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
آشپزی

طریقه درست کردن پنیر توفو

عکس, طریقه درست کردن پنیر توفو

نکات مهم :

شیر سویا را باید قبل از مصرف بجوشانید. مصرف شیر سویا خام برای سلامتی مضر است.
پس از جوشاندن شیر سویا صبر کنید تا از حرارت بیفتد و خنک شود.
آب لیمو و آب را کاملا مخلوط کنید تا در هم حل شوند.

آب برای حل کردن کردن آب لیمو: ۱ لیوان دسته دار فرانسوی

دانه سویا (خام و بو نداده): ۳ لیوان دسته دار فرانسوی

در طرز تهیه پنیر توفو ابتدا باید شیر سویا را آماده کنید. برای تهیه شیر سویا باید دانه‌ها را بشویید و برای مدت یک شب خیس کنید. پس از خیس کردن می‌توانید پوست دانه‌ها را جدا کنید تا شیر صاف تری داشته باشید. سپس باید دانه‌ها را در مخلوط کن بریزید و نرم و له کنید. بهتر است هر لیوان را با یک سوم آب در مخلوط کن بریزید و بزنید تا کاملا یک دست و نرم شوند.

برای صاف کردن مخلوط آب و سویا، یک صافی توری را روی یک صافی فلزی انداخته و آن را روی یک کاسه یا قابلمه قرار دهید. مخلوط را به آرامی روی صافی بریزید. تفاله سویا در صافی باقی خواهد ماند، کمی آب روی آن بریزید تا عصاره سویا کاملا از صافی رد شود.

حالا باید شیر سویا را بجوشانید. شیر را روی حرارت قرار دهید تا خامی آن گرفته شود. در اثر حرارت کفی روی شیر جمع خواهد شد که باید آن با یا قاشق یا کفگیر بردارید. هر از گاهی شیر سویا را هم بزنید تا ته آن نسوزد. بهتر است درطول مدت جوشاندن کنار اجاق گاز بمانید، چون شیر سویا زود سر می‌رود.

برای از بین رفتن ترکیبات ضد تغذیه‌ای حدود ۱۵ دقیقه جوشاندن شیر سویا کافی است. سپس قابلمه را از روی حرارت بردارید و برای ۲ تا ۳ دقیقه صبر کنید تا کمی از حرارت آن کاسته شود. اگر از دماسنج آشپزی استفاده می‌کنید، حرارت شیر باید بین ۸۰ تا ۹۰ درجه سانتی گراد باشد.

آب لیمو ترش‌ها را بگیرید و آن را در یک لیوان آب بریزید و با همزن خوب بزنید. با یک قاشق یا ملاقه چوبی کمی از محلول اسیدی را به شیر سویا اضافه کنید. برای تهیه پنیر توفو نیازی به اضافه کردن تمام محلول آب و لیمو ندارید. هربار کمی از آن را اضافه کنید و خوب هم بزنید. زمانی که شیر شروع به دلمه شدن کرد و مایع شفافی روی سطح آن جمع شد، پنیر در حال ایجاد شدن است. هم زدن را تا جایی که تمام شیر دلمه دلمه شود ادامه دهید.

یک تنظیف تمیز را روی سبدی بزرگ قرار دهید. مخلوط دلمه‌ها و آب را آٰرام درون آن سرازیر کنید. صبر کنید آب آن برود و سپس لبه‌های پارچه را روی مواد تا کنید. یک بشقاب تخت روی آن بگذارید و جسمی سنگین (۱ تا ۲ کیلوگرم) روی بشقاب قرار دهید. برای تهیه پنیر سویا باید حداقل ۲۰ دقیقه دلمه‌ها را تحت فشار بگذارید تا آب اضافی آن‌ها کاملا خارج شود.

بسته به اینکه می‌خواهید توفو نرم داشته باشید یا توفو سفت، سنگینی وزنه یا مدت فشار را تغییر دهید.پس از درست شدن پنیر توفو، آن را با چاقویی تیز برش بزنید و ۳۰ دقیقه در آب سرد قرار دهید تا تلخی یا ترشی ماده منعقد کننده خارج شود. سپس آن آب را دور ریخته و توفو‌ها را در یک ظرف پر از آب در یخچال نگهداری کنید.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر