یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
آشپزی

کولی ماهی جنوبی با سس مخصوص

عکس, کولی ماهی جنوبی با سس مخصوص

این غذای سنتی جنوب با سس انار سرو می شود و برای طرفداران ماهی مزه ی بی نظیری دارد. سبزیجات معطر (گشنیز و شنبلیله) سیر به آن مزه ی خاصی می دهد. معمولاً ماهی کولی را به صورت کبابی، برشته شده و خوراک تهیه می‌کنند. در اکثر مواقع ماهی کولی را آن قدر سرخ می‌کنند تا استخوان‌های ریز آن در روغن برشته شود و به راحتی قابل خوردن باشد.

بهترین روش تمیز کردن ماهی کولی (به خاطر کوچک بودن جثه آن) این است که روی شعله پخش کن دو طرف آن را کمی کبابی کنید و سپس پوست آن را به راحتی جدا کنید. سپس ابتدا دم ماهی را جدا کنید و سپس انگشت اشاره و شصت را از دو طرف در چشم‌های ماهی کولی فرو کنید و نیمه سر ماهی که در دست‌تان است به سمت پایین (سمت دم ماهی) بکشید تا دل و روده از شکمش جدا شود.

مواد لازم
ماهی کولی : ۸ تا ۱۰ عدد

پیاز : ۳ عدد متوسط

سیر : ۵ حبه خرد یا له شده

سیر تازه : ۱۰۰ گرم ساطوری شده

آبلیمو یا سرکه : ۱/۲ لیوان دسته دار فرانسوی

زعفران دم کرده : ۳ قاشق سوپ خوری

فلفل سیاه و نمک (یا ادویه ماهی) : به میزان لازم

ماهی‌ها را پاک کنید. پولک‌ها را جدا و شکم آن‌ها را خالی کنید. آنها را بشویید و با موادی که در بالا آورده شده است، آغشته کنید.روی ماهی‌ها را به مدت حداقل ۴ ساعت سلفون بکشید. می‌توانید از شب قبل ماهی‌ها را مرینت کنید. ماهی‌ها به سیخ بکشید یا آنها را روی توری قرار دهید و کباب کنید. فلفل دلمه‌ای را هم می‌توانید در کنار ماهی‌ها کباب و سرو کنید. در کنار غذا سس انار فراموش نشود.

آموزش درست کردن سس انار :

آب انار: ۱/۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی
سرکه سیب: ۲ قاشق غذاخوری
سس سویا: ۲ قاشق غذاخوری
سیر: ۱ حبه
نشاسته ذرت: ۱ قاشق مرباخوری
روغن زیتون: ۱ قاشق غذاخوری

برای طرز تهیه این سس سالاد انار، سیر تازه را پوست بگیرید و رنده کنید. در یک تابه سیر رنده شده را با روغن کمی تفت دهید تا عطر آن خارج شود. سپس سس سویا و سرکه سیب را به آن اضافه کنید.نشاسته را در آب انار حل کنید و به تابه بیفزایید. مواد را روی حرارت قرار دهید تا کمی غلیظ شود. به سس، نمک، شکر یا طعم‌دهنده‌های دلخواه بزنید و بعد از سرد شدن، آن را سرو کنید.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر